Heeft het zin in hoger-beroep te gaan tegen een boete omdat iemand anders heeft verzuimd de brommer die ik verkocht heb, op zijn naam te zetten?

Ik heb een aantal maanden geleden mijn brommer verkocht, en de koper zei dat hij het op zijn naam zou overzetten. Dat is dus niet gebeurt, ik heb nou een boete van 336,- euro die ik moet betalen omdat ik ’onverzekerd rij’.

Heeft het zin om in hoger beroep te gaan of niet?

Hoe hoog zijn mijn kansen dat ik dat win???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Voor een HOGER beroep is het nu nog VEEL te vroeg. Wie in hoger beroep gaat (in een procedure over een verkeersovertreding), heeft al een uitspraak gehad van een kantonrechter bij een Rechtbank. Hij kan bij een Gerechtshof in hoger beroep gaan. Het Gerechtshof zal de zaak opnieuw beoordelen. Een kantonrechter bij de Rechtbank doet in eerste aanleg een uitspraak, wanneer iemand in beroep gaat tegen de beslissing op zijn bezwaar. Is de verdachte of het Openbaar Ministerie het niet eens met de uitspraak, dan kan in hoger beroep worden gegaan bij het Gerechtshof.

Wat ik tot nu toe heb geschreven, is op dit moment nog niet van belang.

Voor jou geldt op dit moment, dat je bezwaar moet aantekenen tegen de boete:

Je kan binnen zes weken na ontvangst van de acceptgiro voor de betaling van de bekeuring bezwaar aantekenen tegen de boete. Ben je het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kan je binnen zes weken in beroep gaan bij de rechter: de zaak laten vóórkomen. Dit is een deel van de tekst van de website http://www.rechtspraak.nl:

Bent u het niet eens met de bekeuring die u heeft gekregen?
• U kunt binnen 6 weken bezwaar maken. In de brief bij de acceptgiro staat wat u precies moet doen.
• Doet u dit niet of niet op tijd, dan moet u de boete gewoon betalen.

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaar?
• U kunt binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechter.

Kortom: Lees de toelichting bij de ontvangen acceptgiro en maak bezwaar tegen de boete. Vermeld in je brief alle belangrijke informatie, ook over degene aan wie je de brommer hebt verkocht.

Wat je natuurlijk ook moet doen, is contact opnemen met degene aan wie je je brommer hebt verkocht. Híj moet de boete (uiteindelijk) betalen en híj moet ervoor zorgen dat de brommer op zijn naam komt te staan.

Over de kansen dat je wint, kan ik weinig zeggen. Er kan door de instanties worden aangegeven, dat jij ook zelf had moeten nagaan en in de gaten houden, of de koper alles goed had geregeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie, nu ik mijn antwoord heb geplaatst, dat je in een reactie op een ander antwoord schrijft dat je geen gegevens meer hebt van de koper. Dat maakt alles erg ingewikkeld, maar ik zou toch bezwaar aantekenen!
Antoni
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dat weet ik eigenlijk niet. Je kan proberen het zelf te vinden op www.rechtspraak.nl Ook kan je de informatie op de brief die je bij de boete hebt ontvangen nog eens nalezen of informeren bij de afzender van die brief, het CJIB. Ik vind op de website www.rechtspraak.nl nu alleen, dat je de boete moet betalen, wanneer je beroep aantekent tegen de beslissing van de officier van justitie op je bezwaar: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Procedures/Beroepsprocedures-bij-verkeersboetes/Pages/Beroep-aantekenen.aspx
Antoni
11 jaar geleden
Hieronder de volledige tekst van http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Uw-situatie/Onderwerpen/Pages/Bekeuring.aspx# Mijn conclusie op basis van deze tekst is, dat je nog bezwaar kan aantekenen. Als er sinds de datum die op de brief van het CJIB staat, nog geen 6 weken voorbij zijn, kan je nog bezwaar aantekenen. "Bekeuring Heeft u een bekeuring gekregen? Dan ontvangt u thuis een brief met een acceptgiro. Voor de meeste bekeuringen krijgt u deze brief van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Als u een bekeuring heeft gekregen wegens het niet betalen van parkeergeld, dan krijgt u de brief van de gemeente.
• U moet de acceptgiro betalen vóór de vervaldatum die in de brief staat.

Betaalt u de bekeuring niet of te laat?
• Dan moet u bij de rechter komen. U krijgt een dagvaarding thuis. Hierin staat waar en wanneer u bij de rechter moet komen.

Bent u het niet eens met de bekeuring die u heeft gekregen?
• U kunt binnen 6 weken bezwaar maken. In de brief bij de acceptgiro staat wat u precies moet doen.
• Doet u dit niet of niet op tijd, dan moet u de boete gewoon betalen.
Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaar?
• U kunt binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechter."
Antoni
11 jaar geleden
Ik bekeek nog even de website van het CJIB. Over onverzekerd rijden staat daar ook nog informatie: http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-een-onverzekerd-voertuig/index.aspx http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-een-onverzekerd-voertuig/controle-door-de-rdw.aspx http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-een-onverzekerd-voertuig/staandehouding-door-de-politie.aspx
Antoni
11 jaar geleden
Voor onverzekerd rijden zijn er een aantal andere regels dan voor een "gewone" verkeersboete. Ik denk echter dat mijn antwoord in grote lijnen goed is. Het belangrijkste is uit te gaan van de informatie die vermeld is in de brief bij de acceptgiro. Misschien is er ook op de achterkant informatie vermeld!
Gewoon niet betalen en je krijgt een dagvaarding om voor de rechter te verschijnen.

Je kunt dan een beroep doen op de rechter om rekening te houden met de omstandigheden en hopen dat de boete lager uitvalt, een ander voordeel is dat als de rechter vaststelt dat de bromfiets niet meer in jou bezit is je in de toekomst geen bekeuringen meer voor dat voertuig kunt krijgen.

Ik hoop dat wat ik hier schrijf ook uitkomt, je hebt namelijk een groot tekort, je hebt namelijk geen naam of adres van de koper, je kunt niet bewijzen dat het voertuig niet meer van jou is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Niet betalen is het stomste wat je kan doen. Er komt geen rechter. Er komt een verhoging, en dan nog 1 en dan een deurwaarder... Bezwaar aantekenen als je niet wilt betalen is de enige juiste oplossing, gewoon maar niet betalen is dom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Het is geen Muldertje dus wordt deze door gestuurd naar de rechter.
Antoni
11 jaar geleden
De vraagsteller heeft de boete al betaald, zo geeft hij aan in een reactie op mijn antwoord.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Is het geen Mulder sanctie Theobdn? Waar kun je zo iets vinden. En sorry als ik onaardig over kwam. Het was niet lelijk bedoelt van mij. Ik heb zelf ooit eens een boete van 15 gulden niet betaald, ging om fietsen in de passage in veenendaal, ik was toen 15, uiteindelijk kwam de deurwaarder aan de deur en was het 250 gulden geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat jij fietst door een winkelstraat is een heterdaad en wordt je naam en adres genoteerd, daarbij valt een dergelijke overtreding inderdaad onder de zogenaamde wet Mulder, dit zijn overtredingen waarvan de bestuurder niet bekend hoeft te zijn en de houder van het kenteken aansprakelijk is. http://wetten.overheid.nl/BWBR0004581/volledig/geldigheidsdatum_20-11-2012#Opschrift Het rijden zonder verzekering is geen mulder omdat de bestuurder zonder medeweten van de kentekenhouder het voertuig doet besturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@antoni Lees de reactie toch wat beter. VS heeft de boete nog niet betaald, heeft alleen geen zin in de verhoging.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Theodbn...das ook niet aardig, vraagsteller heeft wel betaald. "Ik kan ook nog steeds bezwaar aantekenen wanneer ik de boete heb betaald? Ik had namelijk niet zoveel tijd meer en had geen zin om voor de verhoging te betalen"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan daar niet uithalen dat hij reeds betaald heeft maar dat hij de vraag heeft of er na betaling nog beroep aangetekend kan worden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Omdat hij in verleden tijd spreekt, ik had geen tijd, en had geen zin. Dat zeg je niet als je nog niet betaald hebt, dan zeg je, Ik heb geen tijd, en heb geen zin. Maar dat is mijn mening, ik dacht ook dat hij al betaald had.
Antoni
11 jaar geleden
Dat hij al heeft betaald, dat is ook mijn conclusie!
Antoni
11 jaar geleden
Op deze website http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-een-onverzekerd-voertuig/controle-door-de-rdw.aspx staat dit adres voor je bezwaarschrift: Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Unit Mulder
Postbus 50.000
3500 MJ UTRECHT Dat adres laat mij toch twijfelen over de vraag of dit wel of niet een "Muldertje" is. Op deze website http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-een-onverzekerd-voertuig/staandehouding-door-de-politie.aspx staat overigens weer dit adres voor je bezwaarschrift met een zogeheten artikel 34 WAM-verklaring: Centraal Justitieel Incassobureau
Afdeling OM-afdoening & Transacties
Postbus 16
8900 AA LEEUWARDEN
Ik heb een idee,

Laat de brommer schorsen. Als hij nog steeds op jouw naam staat. Kun jij gewoon contact opnemen met de RDW en de brommer laten schorsen.

Dan krijg je geen boete meer voor onverzekerd rijden. Een geschorste brommer hoeft niet verzekerd te worden.

En op het moment dat die gast er op rijd, en hij word gepakt, nemen ze de brommer in beslag.

Toegevoegd na 45 minuten:
In Reactie op Theodbn:

Ik zou dit zelf doen.
Maar misschien is het geen goed idee.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller heeft het kentekenbewijs niet meer en kan dus het voertuig niet schorsen, zeer domme actie dus.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Prima, dan bel je eerst de RDW en zeg je dat je de papieren "kwijt bent" krijg je nieuwe en schors je alsnog. En ik zie nergens op de site staan, dat je de papieren nodig hebt om online te schorsen. Behalve dat het Handig is om ze bij de hand te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan pleegt vraagsteller fraude waardoor de schade nog vele malen groter kan zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat is misschien ook wel zo...
Lastige situatie :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is helemaal geen fraude. Want hij is nog steeds de "eigenaar" op papier. En dus kan hij de brommer laten schorsen.
Het is natuurlijk heel dom om een brommer aan iemand te verkopen, vervolgens geen persoonsgegevens te vragen en ook nog eens niet erbij zijn als ie word over geschreven.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus ook Haelenaar. Maar aan de andere kant hij heeft zijn brommer wel "verkocht" dus je kan niet echt zeggen "Ik ben mijn papieren kwijt" want je weet wel degelijk wat je er mee gedaan hebt. Daarom heb ik mijn antwoord ook verbeterd en gezegd:
"Ik zou dit zelf doen.
Maar misschien is het geen goed idee."
Antoni
11 jaar geleden
Dit is juridisch gezien een interessante kwestie: De brommer is in de praktijk verkocht, maar op papier niet. Wie nu juridisch gezien de eigenaar is, ik weet het niet...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zou trouwens denken dat het de koper is die Fraude pleegt, niet de verkoper.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja inderdaad Antoni, ik vraag me dat ook af. Lijkt me ook een goeievraag voor deze site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Dus iets aan het kenteken veranderen zonder medeweten van de eigenaar (vs. geeft toe dat de bromfiets verkocht is) is plegen van fraude, het niet op naam zetten van een kenteken is daarin tegen geen fraude, dat wordt het pas als de nieuwe eigenaar dingen doet die niet mogen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maar dat is wel precies wat de nieuwe eigenaar doet. Hij heeft het ding niet verzekerd, en niet over geschreven. Vind het echt zo'n gewetens kwestie dit. haha, ik zou er zelf in ieder geval wel fraude voor over hebben om er voor te zorgen dat ik die boetes niet meer krijg. Ik denk dat de nieuwe eigenaar ook juridisch niets kan doen tegen deze actie. En op het moment dat hij er achter komt, kan hij hem altijd nog laten overschrijven en uit de schorsing halen.