Mijn vader heeft alimentatie betaald t/m mijn 21e. Maar ik ging op mezelf wonen toen ik 17 jaar was. Dan had ik vanaf mijn 17e toch recht op dit geld?

Vanaf mijn 17e hebben mijn moeder en stiefvader niks meer voor mij betaald. Maar bleven toch de alimentatie voor mij ontvangen. Zou ik wettelijk hier alsnog wat mee kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het aanhangig maken van een dergelijke claim is mogelijk veel tact vereist (om de verhoudingen niet blijvend te schaden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhoudingen zijn al blijvend beschadigd helaas.. Maar bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Als het goed is heb je er zelf recht op als je 18 bent geworden.
Het zou goed kunnen dat er een mogelijkheid is om dit van je moeder is te vorderen omdat zij geen uitgaven meer had aan jou en je ook nog eens niet thuis woonde toen je 18 werd.

Vraag advies aan een rechtswinkel,zij kunnen je dan vertellen hoe en wat je hiermee kan doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vanaf de leeftijd van 18 jaar, dient de kinderalimentatie overigens met het kind zelf overeen te zijn gekomen en aan hem/haar betaald te worden.

De onderhoudsplicht van de ouders naar van hun kinderen van 18 tot en met 20 jaar blijft bestaan, of het kind studeert, werkt of uitwonend is.
De hoogte van de bijdrage in het onderhoud naar de kinderen toe hangt ook af van de eigen inkomsten van het kind.
Ouders zijn niet aansprakelijk voor schulden van een kind van 18 jaar of ouder.
Van kinderen die gaan huwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, wordt de partner in eerste instantie onderhoudsplichtig. De onderhoudsplicht van de ouders duurt echter onverminderd voort.

Wanneer een kind 18, 19 of 20 jaar is, dan moeten ouders bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studiekosten. In feite is het dezelfde plicht als die voor kinderen onder de 18 jaar geldt, en die in dat geval de onderhoudsplicht betreffende opvoeding en verzorging wordt genoemd. Vanaf de leeftijd van 18 jaar tot en met 20 jaar kan het alimentatiebedrag, lager worden als het kind eigen inkomsten heeft of een studiefinanciering ontvangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Kan nog geen plusje geven, maar je hebt er wel 1 verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet ik hem wel. Waardevol antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed Maria! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Bessy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.