Mag ik citeren uit eigen werk dat niet gepubliceerd is?

Voor mijn HBO-opleiding heb ik onlangs mijn eindscriptie ingeleverd. Daarnaast moet ik nog een aantal achterstallige opdrachten wegwerken. Mag ik gedeelten uit mijn eindscriptie knippen en plakken in deze opdrachten, als ik de bronnen die ik in mijn eindscriptie heb opgegeven ook vermeld na deze opdrachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet sowieso proberen de meest directe bron te gebruiken. Dus daarom zou ik in beginsel de bronnen gebruiken die je voor je scriptie hebt gebruikt, en niet je scriptie zelf. Je scriptie vormt een indirecte bron, en dat wordt vaak gezien (terecht dan wel onterecht, maar dat is weer een andere vraag) als minder betrouwbaar.

Dat lijkt mij wel ja. Jouw eindscriptie is jouw eigen werk. Bronvermelding is belangrijk. Als je dat dus ook doet in je opdrachten, desnoods ook met vermelding naar jouw eindscriptie dan mag dat. Het zal misschien mooier staan, als je je eigen zinnen uit je eindscriptie niet zomaar knipt en plakt, maar probeert ze weer net iets anders te verwoorden. Dat is maar een hint.

Auteurtechnisch mag het vast wel, of je opleiding er regels over heeft zou je daar moeten navragen.

Hoe kan je citeren uit een werk dat niet vrij toegankelijk is voor derden. Dus is het antwoord nee.

Natuurlijk mag je dat. Als je de bron maar vermeld. En als het je eigen werk is hoef je zelfs geen bron te vermelden. Was de eindscriptie voor een HBO-opleiding??!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100