Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik citeren uit eigen werk dat niet gepubliceerd is?

Voor mijn HBO-opleiding heb ik onlangs mijn eindscriptie ingeleverd. Daarnaast moet ik nog een aantal achterstallige opdrachten wegwerken. Mag ik gedeelten uit mijn eindscriptie knippen en plakken in deze opdrachten, als ik de bronnen die ik in mijn eindscriptie heb opgegeven ook vermeld na deze opdrachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat mag! Jij bent de baas, ook over eigen citaten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig want je scriptie moet gebaseerd en voortgekomen zijn uit hetgeen je heb geleerd, dus ook vanuit de opdrachten die je nog moet maken (inhalen). In theorie verwijs je dus naar teksten die je niet had kunnen weten ten tijde je het betreffende vak had moeten maken. Maar aangezien je tegenwoordig al klaar kunt zijn voordat je alles af heb, zal het vast kunnen. Geeft tevens de zwakte in onze kenniseconomie aan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet sowieso proberen de meest directe bron te gebruiken. Dus daarom zou ik in beginsel de bronnen gebruiken die je voor je scriptie hebt gebruikt, en niet je scriptie zelf. Je scriptie vormt een indirecte bron, en dat wordt vaak gezien (terecht dan wel onterecht, maar dat is weer een andere vraag) als minder betrouwbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt mij wel ja.

Jouw eindscriptie is jouw eigen werk.
Bronvermelding is belangrijk.

Als je dat dus ook doet in je opdrachten, desnoods ook met vermelding naar jouw eindscriptie dan mag dat.

Het zal misschien mooier staan, als je je eigen zinnen uit je eindscriptie niet zomaar knipt en plakt, maar probeert ze weer net iets anders te verwoorden.
Dat is maar een hint.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auteurtechnisch mag het vast wel, of je opleiding er regels over heeft zou je daar moeten navragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je citeren uit een werk dat niet vrij toegankelijk is voor derden. Dus is het antwoord nee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat. Als je de bron maar vermeld. En als het je eigen werk is hoef je zelfs geen bron te vermelden. Was de eindscriptie voor een HBO-opleiding??!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Sectiestiekem Wellicht is retorischevraag.nl meer geschikt voor je? vriendelijke groeten, en een fijn weekend nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van het zelfde Nick is niet mijn naam. Dus het antwoord/reactie is ook niet van jou, want je heet geen nick. Zal op die website met die moeilijkenaam gaan kijken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding