kan ik de AH supermarkt aanklagen voor letselschade bij val van 1,5 jaar oude dochter in hun kapotte glas?

tijdens het boodschappen doen in een AH is mijn dochtertje van 18 maanden uitgegleden over een kapotte pot chicken tonight wat in het gangpad lag. de deksel van deze pot lag op de grond, met stukken glas die naar boven staken, zij is hier met haar gezichtje ingevallen. we zijn meteen naar de eerste hulp gereden, geen medewerker gezien, op 1 na die me een vriendinnetje stond te kletsen, en geen fotos van de situatie genomen. mijn dochter is er godzijdank vanaf gekomen met een diepe snee in haar kin, erg geschrokken natuurlijk en pijnlijk. de eerste hulp heeft dit gelijmd. niet alleen heeft ze mssn de rest van haar leven een litteken in dr gezichtje, maar hele outfit onder het bloed. kunnen we iets tegen deze AH doen, en zo ja wat?

Toegevoegd na 13 uur:
bedankt voor alle adviezen ik heb inmiddels het juridisch loket gesproken, die zegt dat ik een brief moet schrijven waarin ik de AH vertel dat ik ze aansprakelijk stel. maar ik heb ook de manager van de locatie gesproken, en een afspraak met hem gemaakt om een schadeformulier in te vullen. vriendelijke man, vond het erg vervelend, maar is verder een verzekeringskwestie zegt hij. moet ik alsnog de aansprakelijk brief schrijven, of eerst maar het gesprek woensdag ochtend afwachten? en wat moet ik eisen voor de pijn en het litteken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, ik zou ze zeker aansprakelijk stellen. Ook al is het misschien lastig te bewijzen als ze alles ontkennen, of bijvoorbeeld stellen dat je de pot zelf hebt laten vallen. Waren er getuigen? Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Vreselijk zoiets.. Als ik jou was zou ik morgen contact opnemen met het juridisch loket, daar geven ze gratis juridisch advies. Zij weten precies of het raadzaam is om de AH aan te klagen. Sterkte er mee!

Bronnen:
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

De kans is zeer groot dat je ze helemaal niet hoeft aan te klagen. Vertel ze wat er gebeurd is, de link waar je dat kunt doen staat hier onder. Vertel dus uitgebreid je verhaal. Als ze niet willen schikken kun je nog altijd juridische stappen overwegen, maar nogmaals, ik denk dat deze firma je tegemoet zal komen.

Bronnen:
https://www.ah.nl/klantenservice/veelgeste...

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid een brief van een dokter vragen waarin staat hoelaat je dochter is behandeld met wat voor klachten, hoe het komt, en hoe ze je hebben geholpen en wat de gevolgen kunnen zijn (BV litteken).

JA. ken een gelijke situatie op een kinderboerderij. de gemeente heeft een bedrag uitgekeerd voor zowel later evt een operatie aan de wond (chirurgie) en de kleding. er waren geen getuigen. maar kon achteraf wel bewijzen dat het stoepje verzakt was... door de beveiligingscamera. dit staat er vast op. dus gelijk erachteraan morgen. succes voor met je meisje.

Met behulp van een advocaat zou ik ze aansprakelijk stellen. Wel snel doen. Eventueel je rechtsbijstands verzekering aanspreken. Zijn er getuigen?

U kunt ze inderdaad aanklagen. Als dit tot een succesvol eind kan worden gebracht is natuurlijk een tweede. Het feit is dat u hoogstwaarschijnlijk de tegenvraag zal krijgen van "kunt u dit bewijzen?". Als u dat inderdaad kunt, eventueel aangevuld met getuigen dan staat u sterker dan dat ze u op uw woord moeten geloven. In ieder geval wens u veel sterkte en uw dochtertje beterschap. Toegevoegd na 12 uur: Ter aanvulling van uw uitbreiding. Persoonlijk zou ik nu afwachten met stappen te ondernemen, niet eerder dan na het gesprek en dan als deze met negatief resultaat wordt beëindigd. De verzekering zal uiteraard ingeschakeld worden en dan is het zaak om het een en ander tot een goed eind te breien. De hoogte voor het schade bedrag kunt u laten uitzoeken door een schadeletsel expert. Deze zal van uw zijde moeten worden ingeschakeld.

Aanklagen lijkt me nog een stap te ver. Wat je het beste kunt doen is eerst met de locatiemanager gaan praten, het is geen monster. Tijdens dit gesprek kun je het beste sowieso iemand meenemen, twee horen immers meer dan één. Daarnaast zou ik ook een foto maken van het litteken dat je dochter nu haar hele leven moet mee dragen. Deze foto zou ik wel tijdens het gesprek als troef achter de hand houden. Mocht de locatiemanager in alle toonaarden blijven volhouden hoe het toch echt je eigen schuld was en de aansprakelijkheid totaal weghouden bij AH, dan zou ik pas tot aanklagen over gaan.

Zo, dat klinkt als een naar verhaal. Ik hoop dat uw dochter een beetje bijgekomen is van de schrik en dat ze niet al te veel pijn meer heeft. U stelt twee vragen: is AH aansprakelijk voor de schade? En de tweede vraag: wat is die schade dan? Allereerst de aansprakelijkheid. In dit geval is de vraag of Albert Heijn schuld heeft aan het voorval. In beginsel draagt iedereen zijn of haar eigen schade. Iemand is in dit soort gevallen pas aansprakelijk als aangetoond kan worden dat ze niet zorgvuldig heeft gehandeld. Albert Hein moeten er inderdaad voor zorgen dat hun klanten daar veilig kunnen winkelen. Maar zij kunnen in alle redelijkheid niet altijd voorkomen dat er producten op de grond kapot gevallen kunnen zijn. Mijns inziens is er deel van de schuldvraag dus dat er aangetoond moet worden dat het personeel niet op de juiste manier de winkel controleert. Maar als de pot pas een paar minuten daarvoor op de grond gevallen was, en de 'dader' heeft dit niet doorgegeven. Hoe hadden zij dat moeten weten? Daarbij komt ook nog eens dat uw rol bij de aansprakelijkheidsvraag kritisch bekeken zal worden. Men kan immers als vraag stellen of u wel voldoende toezicht hield. Een winkel is immers geen veilige speelplaats waar een kind van anderhalf zomaar vrij rond kan kruipen/lopen. Daarnaast is er de vraag van hoe hoog een schadevergoeding zou moeten zijn. In termen van materiële schade is er sprake van directe kosten die gerelateerd zijn aan het voorval. Daaronder vallen de medische kosten (nu en in de toekomst) en de kosten voor het reinigen of het vervangen van de kleding. Immateriële schade, smartengeld, wordt slechts beperkt toegewezen en is nooit bijzonder hoog. Ik probeer met dit antwoord de situatie niet belachelijk te maken of u de schuld te geven, maar ik wil wel aangeven dat juridische aansprakelijkheid lastiger ligt dan "het glas lag op hun vloer dus zij moeten betalen". Als Albert Heijn al aansprakelijk is, dan is dit waarschijnlijk slechts voor een gedeelte en dan loopt de (juridische) schadevergoeding eerder in de honderd(en) dan tienduizenden euro's. Advies: ga naar het gesprek. Vul het formulier in. Albert Heijn zal u waarschijnlijk wel (een beetje) tegemoet willen komen (en mijns inziens terecht). Maar verwacht niet dat er duizenden euro's op u te liggen wachten. Wilt u er toch meer uithalen? Zoek dan een letselschadeadvocaat. Maar let wel: die zijn niet goedkoop. Toegevoegd na 21 minuten: Opmerking: laatste alinea 'terecht' vervangen door 'commercieel juist'

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100