Er is een naaktfoto van mij gemaakt (douche). Deze is vervolgens in een whatsap gekomen (jongens+meisjes). Kan ik juridische stappen ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Amadea
11 jaar geleden
Waarom deed je de deur dan niet op slot?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat vervelend!
Ik zou het zeker gaan proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nice friends you have ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sloten kan je opendraaien van de buitenkant, Amadea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea,
Dan nog mag het niet.
Amadea
11 jaar geleden
Als je weet dat er iemand in de buurt is die snode plannen kan hebben, dan lijkt het mij wel zo slim om die persoon daar niet de kans toe te geven. Op de een of andere manier heb ik zo'n idee dat de vraagsteller het misschien wel uitgelokt heeft...

Antwoorden (7)

Ja dat kan en ik zou dat rap doen ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je snelle antwoord. Ook heb ik een eigen zaak. Hierdoor kan ik niet alleen emotionele schade oplopen maar ook zakelijk. Weet je misschien welke stappen ik kan ondernemen?
Jazeker kan dat. Je kan de vraag voorleggen bij het juridisch loket, waar je gratis antwoord krijgt op al je juridische vragen.

Sterkte er mee..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zeker. Hier is sprake van schending van de privacy. Je mag slechts foto's van iemand anders plaatsen als die ander daarvoor toestemming heeft gegeven. Ik neem aan, dat jij dat niet hebt gedaan.
Neem eerst contact op met het juridisch loket en van daaruit word je verder geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er is in dit geval sprake van twee wettelijk strafbare feiten. Ten eerste is de foto genomen in huis en indien de maker van de foto geen toestemming had deze te nemen er sprake is van huisvredebreuk. Ten tweede als die persoon daarna de foto openbaar gaat maken (publiceren op een medium dat door andere mensen zichtbaar of vrij toegankelijk) is er sprake van het schenden van iemands portretrecht. Daarnaast is ook de privacy geschonden, alleen moet de aard van de foto zodanig zijn dat je eerbaarheid geschonden is en er zodanig sprake is van schade voor de persoonlijke levenssfeer dat dit reputatieschade oplevert. Gewoon naar een advocaat strafrecht zoeken en advies inwinnen. Een eerste gesprek is meestal gratis. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Link? Bron? Min is overigens niet van mij!
Ga voor dat je iets anders doet aangifte doen bij politie, dit is een ernstige schending van zowel jou integriteit als het portretrecht en het auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb het juridische loket gebeld. Echter zeiden ze dat ik niet heel veel kan doen. Er is hierbij sprake van schending van de privacy waardoor schade geleden kan worden. Echter is het lastig aan te tonen hoe die schade tot uiting te brengen in een geldbedrag. Ook heb ik een eigen zaak, waardoor ik minder opdrachten kan krijgen door de foto. Dit is echter niet/nauwelijks aan te tonen, omdat niemand zegt: doordat ik jou op een foto heb gezien, krijg je de opdracht niet. Dat zegt natuurlijk niemand. Het juridische loket vond dat ik een brief moest schrijven naar de desbetreffende persoon waarin ik hem aansprakelijk zou stellen voor de nog te lijden schade. Maar hoe toon je emotionele schade aan, of zakelijke schade? En wat zou een aangifte uithalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je dient altijd aangifte te doen in situaties als deze. Ik wilde je adviseren het volgende te doen; 1. Zorg dat je de gewraakte foto in handen krijgt als bewijsmateriaal. 2. Doe vervolgens aangifte bij de politie, en verschaf de informatie van de betrokkenen personen. 3. Geef gedetailleerde info aangaande waar de foto is gemaakt, tijdstip en naar wie deze vervolgens is verspreid. Het aantonen van schade is een ander (moeilijk) verhaal, maar er is in de eerste plaats een aantal strafbare feiten begaan en die moeten eerst aangepakt worden. Laat je dus niet demotiveren, want het persoonlijk schade verhaal is het vervolgtraject. Je wenst toch dat de betrokken persoon in ieder geval door de recherche wordt aangepakt? Wel, dan is er werk aan de winkel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!! Los van wat het oplevert moet deze persoon gestopt worden.
Er is hierbij sprake van schending van de privacy PUNT en Oo ja, waardoor schade geleden kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Portretrecht is hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is het portretrecht niet van toepassing? Er is één persoon duidelijk herkenbaar gefotografeerd en de foto is openbaar gemaakt op een medium. Waar mis ik iets dat het geen portretrecht is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Portretrecht is tot daar aan toe...
Maar het auteursrecht is toch niet geschonden?
De auteur heeft rechten geschonden, is dat niet iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Portretrecht is onderdeel van het auteursrecht. Nogmaals is dat hier niet het probleem, tenzij de foto gepubliceerd gaat worden. Het betreft hier gewoon huisvredebreuk volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto is gepubliceerd
Zoals eerder vermeld is het belangrijk om zo snel mogelijk klacht in te dienen. Zo kan men de persoon verplichten alle beeldmateriaal te vernietigen en eventueel een dwangsom opgelegd worden indien de personen de foto verder verspreiden en hierdoor je zakelijke carrière kapot maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst is de vraag, is deze foto op vrijwillige basis gemaakt. Nee....., dan is t zaak je te wenden naar een juridisch loket, aangifte doen bij de politie, schending van portretrecht en eerbiedheid is hier aan de orde. Je kunt desbetreffende sommeren deze foto te verweideren met een dwangsom bij nalatigheid of verzuim. Naast carriere schending bestaat ook de mogelijkheid om publicatierectivicatie en een schadevergoeding te eisen. Alle gerechtelijkekosten en onderhevigheid van inkomstenderving zijn te verhalen op publiceerder. Snel actie ondernemen en schroom niet gelukkig in Nederland bestaat de privacywet en de knowhow en gevolgen bij schending van deze wet. Succes. .......!!