Auto verkocht op Marktplaats, koper wil nu echt terug, wat zijn mijn rechten?

Auto verkocht, en nu blijkt de achteras gescheurd te zijn. Koper vraagt nu 200 euro terug voor reparatie. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K

Het beste antwoord

Jouw rechten hangen af van het mankement.

Als jij op de hoogte was van dit mankement, of als jij redelijkerwijs op de hoogte had kúnnen zijn van dit mankement, dan betreft het een *verzwegen* gebrek. Het verzwijgen van een gebrek valt onder misleiding of oplichting (ik weet niet welke term de juiste is, dat moet je aan een jurist vragen). Hoe dan ook, in dat geval zit jij fout.

Als jij *niet* op de hoogte was van dit mankement, én als jij niet redelijkerwijs op de hoogte had kúnnen zijn van dit mankement, dan betreft het een *verborgen* gebrek. Daar kun jij ook niets aan doen. Het opsporen van verborgen gebreken valt onder de zogeheten onderzoeksplicht van de koper. Hij had de auto vooraf kunnen inspecteren, dan wel met jou kunnen afspreken dat de auto vooraf door een onafhankelijk persoon zou worden gekeurd (met afspraak over wie de keuringskosten zou betalen). Door geen onderzoek te doen en geen onderzoek te laten doen, heeft de koper een risico genomen. Hij kan jou niet aansprakelijk stellen voor het risico waar hij zelf voor heeft gekozen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord zeg! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mis enkel het prijs / kwaliteitsverschil in het verhaal. Als de auto uit 2011 is en voor €300.00 wordt verkocht kan je op vingers natellen dat er iets behoorlijk mis is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, ik ben uitgegaan van een verkoop tegen een redelijke (marktconforme) prijs.

Andere antwoorden (6)

Het is zijn eigen fout. De auto is nu zijn eigendom dus kan niet bij de verkoper aankomen om geld te krijgen om de auto te repareren. Voor dat hij wat koop moet hij eerst goed de auto bekijken. Het is zijn eigen fout dus hij heeft geen recht om bij jou die 200 euro te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het Nederlandse recht is slechts een zaak van belang. Wist de verkoper dat hij een wagen met een verborgen gebrek (lees : gescheurde achteras) ging verkopen ? Zo ja, dan moet u de wagen terugnemen. Zo niet, dan geldt de verbintenis (verkoop) en dient de koper zelf voor het onderhoud van de wagen op te komen.

Laat U a.u.b. niet verleiden tot het betalen van € 200 voor de reparatie van de gescheurde as. Want dan komt de nieuwe bezitter in de komende weken permanent met facturen voor allerlei reparaties bij U aanzetten. U kent het spreekwoord : U reikt hem dan een vinger en hij neemt Uw hele hand !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee en Nee, koper is zelf verantwoordelijk bij tweede hands aankoop, eigenlijk had hij iemand mee moest nemen die meer verstand heeft van auto's..Dus 200 euro, hou je die lekker maar in je zak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koper zou zich erop kunnen beroepen dat u zich heeft schuldig gemaakt aan wanprestatie. Dit geldt alleen als u wist dat de achteras gescheurd was. Wist u dit niet en heeft u dit niet opzettelijk verzwegen. Dan is het risico voor de koper. U heeft de auto geleverd en hij heeft het geld ervoor betaald. Er is door u een aanbod gedaan, de koper is hierop in gegaan en door het geld en de auto te leveren is de overeenkomst gesloten. Wat er natijd met de auto gebeurd heeft niks met de koop te maken.
De koper heeft dus niet het recht de €200 van u te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekocht is gekocht.
Hij moest het maar eerder opletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een poging tot oplichting door de koper.

Bij een ingebrekestelling dient de koper als eerste de verkoper de gelegenheid te geven om het gebrek op te heffen, is in deze niet gebeurd, koper zelf aansprakelijk voor de gemaakte kosten.

Daarbij gaat het om een zogenaamde consumenten aankoop, koper had een deugdelijk onderzoek moeten doen alvorens de auto aan te schaffen, een minimaal vereiste in dergelijke zaken is dat er een keuring door een onafhankelijke instantie (bijvoorbeeld ANWB) had moeten plaats vinden alvorens men aanspraak kan maken voor schadeloosstelling.

Daarbij een opmerking als gebroken achteras zet mij aan het denken, ben behoorlijk thuis in auto's maar wat een gebroken achteras in houdt weet ik niet als men gewoon weg kan rijden met de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Bovendien kan de auto dan ook niet gekeurd worden neem ik aan? De auto is wel gekeurd.