Beginsel betekent principe, uitgangspunt.
Solidariteit wil zeggen dat je als groep allemaal samen het belang van de hele groep dient ; één voor allen, en allen voor één.

Het solidariteitsbeginsel (het principe dat we allemaal voor elkaar zorgen eigenlijk) is de basis van bijvoorbeeld ons zorgstelsel, en eigenlijk het hele sociale stelsel. Daar horen collectieve verzekeringen en algemene belastingen onder.

Vroeger leefden mensen in kleine gemeenschappen en waren ze onderling volledig afhankelijk van elkaar. Dat maakte dat men automatisch voor elkaar zorgde - voor zover dat mogelijk was.

Met de industrialisatie en het groter en anoniemenr worden van de samenleving is dat 'noaberschap' een beetje weggevallen, en ongeveer een eeuw geleden is daar - onder aanvoering van de in die tijd ontstane vakbonden - een soort van begin van een collectief stelsel voor in de plaats gekomen. Groepen arbeiders van een fabriek bijvoorbeeld deden allemaal geld in een potje voor als één van hen ziek was, zodat niemand zonder inkomen zou komen te zitten. Het begin van de ziektewet.

Laer heeft de overheid dit idee overgenomen en uitgebouwd naar alle mogelijke facetten van de samenleving. Denk aan bijstand, wajongg, aow, ziektekostenverzekeringen, bijdragen uit de belasting voor onderwijs, milieu en wegenonderhoud, je kunt het zo gek niet bedenken.

Al deze systemen staan of vallen met het solidariteitsbeginsel. Zodra teveel mensen gaan vinden dat ze niet voor de kosten van een ander op hoeven te draaien en stoppen met betalen, flikkert de hele zooi in elkaar.