Wie is aansprakelijk voor schade bij de buren na blikseminslag in je huis ?

Ben je aansprakelijk voor schade bij de buren na blikseminslag in je huis ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben zelf een keer een blikseminslag gehad.De bliksem sloeg bij de buren als eerste in,(de ramen stonden heel ver open,bij de buren)5andere huizen hadden ook schade,door die inslag.Onze buren werden bij de verzekeringen van de andere huizen niet verantwoordelijk verklaard.Dit was overmacht,volgens de verzekeringen.Of dit nu nog zo is,durf ik niet te zeggen,want het is alweer jaren geleden dat ons dit overkwam.

Antwoorden (3)

Valt blikseminslag niet onder overmacht? Het lijkt me goed mogelijk, dat eigen schade niet vergoed wordt, maar hoezo zou u verantwoordelijk kunnen zijn voor schade bij de buren? U heeft toch geen controle over het weer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct blikseminslag wordt doorgaans verzekerd vanuit de inboedelverzekering. Bij de buren ben je niet verantwoordelijk voor de schade.

Dit is te lezen over indirecte blikseminslag op de site

http://www.depremievergelijker.nl/10/bliksemschade-blikseminslag/

(...)
Bij indirecte blikseminslag vindt inslag in de omgeving van uw huis plaats waardoor overspanning op elektrische leidingen kan ontstaan die eveneens veel schade aan de daarop aangesloten apparatuur kan veroorzaken. Wij spreken dan van inductieschade en niet iedere brandverzekering dekt dit. De apparatuur vertoont daarna vele mankementen of werkt helemaal niet meer, en vaak zijn er geen of nauwelijks uiterlijke sporen van bliksemschade(!) (...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste dient er gekeken te worden of de blikseminslag veroorzaakt is door opzet of ernstige nalatigheid.

Is dit niet aanwezig dan kan men zich beroepen op overmacht en is de schade gewoon voor uw buren.