Mag de belastingdienst je huurtoeslag en zorgtoeslag inhouden om belastingschuld af te lossen?

Ben volgende maand alleenstaande bijstandsmoeder, zoon wordt 18 jaar en heeft alleen studiefinanciering. Heb maar 50% van minimum loon, kan mijn huur niet meer betalen dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

()eerst bel je de belastingdienst of je gaat langs met alle papieren en informeert naar de hoogte van de schuld en wat de oplossing zou kunnen zijn om af te lossen.

()dan zou ik nu naar de sociale dienst gaan met al mijn papieren, vaste lasten, bankafschriften alles en gaan informeren hoe je het moet redden.

()tegelijkertijd ga je, dus niet afwachten wat de sociale dienst besluit, ga je naar het maatschappelijk werk, met precies dezelfde papieren, je neemt weer alles mee! en vraagt daar om steun en hulp omdat je het niet meer redt.
()als iemand iets raars ziet met rekeningen bijvoorbeeld kan je nog hulp vragen bij het juridisch loket of de sociaal raadsman.

als alles op een rijtje staat, moet het duidelijk zijn of je wel je huur kan betalen met huurtoeslag en wat voor betalingsregeling er mogelijk zou zijn met de belastingdienst.

Toegevoegd na 7 minuten:
antwoord op de vraag: je belt eerst de belastingdienst en informeert naar de hoogte van de schuld en wat de mogelijkheden zijn om af te lossen i.v.m. een betalingsregeling.
o.a. informeren of de huurtoeslag en de zorgtoeslag hiervoor ingehouden worden, wat weer problemen op zou leveren met de betaling van de zorg en de huur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top antwoord!!!
Rieneke1
11 jaar geleden
primemp, ben je de plus niet vergeten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de beantwoorder maar nu weet ik nog steeds niet of de belastingdienst dit mag doen, wel weet ik wat men moet doen als men met betalingsproblemen zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik Theo? Hoezo ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel plussers!

Andere antwoorden (4)

Nee, dit zijn 3 verschillende dingen, is je schuld boven de €480,= mag je deze verspreiden over 24 termijnen. Je toeslagen lopen wel gewoon door, dit heeft niets met je schulden te maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de schuld een teveel ontvangen toeslag is dan kan dit wel.
Ja dat mag de belasting.

Echter doet de belasting dit pas na verschillende aanmaningen waarop u niet gereageerd hebt.

Maak een afspraak met de belastingdienst, met name de ontvanger, en leg je gehele zaak voor, indien je inderdaad te weinig inkomen hebt kan de belastingdienst alsnog de schuld kwijt schelden maar jij dient aan het werk te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Nee dat mag de belastingdienst NIET. Een schuld inkomstenbelasting mag niet verrekend worden met een toeslag. Een toeslagschuld mag WEL verrekend worden met nog uit te keren toeslag. Een schuld toeslag mag WEL verrekend worden met een te ontvangen bedrag inkomstenbelasting. Zo is Theo weer helemaal op de hoogte.
Zie ook het antwoord van Pelle hieronder.
Nee, dat mogen ze niet. Zie het antwoord in de bron. Overigens gaat je zoon ook zorgtoeslag krijgen en moet hij ook een zorgverzekering.

Waarom ga je niet bij de post werken ofzo, als je alleen maar een zoon van 18 bent kun je je geen bijstandsmoeder meer noemen want je zoon is volwassen. Ga ook eens langs bij uitzendbureau's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men is het niet met jou eens geloof ik....
Om eeen antwoord op je vraag te geven: ja! Als je belastingschuld hebt mogen zij in ieder geval een gedeelte van je huurtoeslag opeisen. Bijvoorbeeld. Je krijgt 250 euro woontoeslag dan mogen zij hier bijvoorbeeld dertig euro van inhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Heeft kikobob de info hierboven niet gelezen?
Een te betalen belastingaanslag mag NIET verrekend worden met uit te betalen toeslagen. Behalve de bron die Pelle hierboven noemt voeg ik een andere bron toe. Lees onder: verrekenen teveel ontvangen toeslagen.
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=46 ----------------------------------------------------------------- Woontoeslag is een misleidende term. Het is óf huurtoeslag óf 'woonKOSTENtoeslag. Woonkostentoeslag betreft bijna altijd mensen die de hypotheek van hun eigen woning niet meer kunnen betalen. In uitzonderingsgevallen betreft het mensen met een huurwoning die door omstandigheden bijvoorbeeld sterk gedaalde inkomsten de huur niet meer kunnen betalen. Lees: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=98661