Is de boete die ik na méér dan een jaar pas krijg, nog geldig?

ik heb beschikking ivm baldadigheid na meer dan een jaar ontvangen; de hierbij betrokken personen hebben naar enkele weken na incident al boete gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niks van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is hij redelijk duidelijk. Maar ik zal het nog een keer uitleggen. Ik heb 3 dagen geleden een boete op de deurmat gekregen van iets dat 13 maanden geleden is gebeurd. Ik had samen met 2 vrienden na het stappen wat baldadigheid gepleegd. Die 2 vrienden hebben na twee weken de boete binnengekregen, en ik nu pas na 13 maanden. De vraag is dus, kunnen ze na zó een lange tijd nog deze boete sturen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het voor de rechter gekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sturen wel. Blijkt toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel de zaak vermoedelijk nog niet verjaard kun je je misschien verdiepen in het volgende: 'het belang van strafrechtelijk ingrijpen is te gering geworden in verband met de lange tijd die is verstreken na het plegen van het feit, hoewel dit nog niet verjaard is, of de ‘redelijke termijn’ van artikel 6 EVRM is verstreken; vervolging kan daarom onbillijk of ondoelmatig worden geacht.' In de volgende website staan wat gronden waardoor een zaak toch geseponeerd moet/kan worden:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0026284/geldigheidsdatum_06-10-2012 Misschien kun je je daar op beroepen. Informeer bij het juridisch loket wat je kansen zijn! Want meer dan een jaar wachten voor boete van een overtreding kan toch te lang zijn.

Antwoorden (2)

Baldadigheid is een overtreding. Overtredingen hebben een verjaringstermijn van 3 jaar. Dus ja: de officier van justitie mag een transactievoorstel of een strafbeschikking sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het niet afhankelijk van de grote van baldadigheid of het een overtreding is of misdrijf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging er in principe van uit dat er sprake is van baldadigheid volgens artikel 424 van het wetboek van strafrecht:
"Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie." Dat is altijd een overtreding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat art. 424 Belgisch is. Ik weet niet wat vs wilt. Maar voor de Nl situatie kijk een bij vraag :
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/maximumstraf-vandalisme.380372 Ik vermoed tevens dat in dat geval een verjaringstermijn voor het opleggen van een strafbeschikking geld van 6 jaar:
http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@109424/wanneer_vervalt_het/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, artikel 424 is Nederlands:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/DerdeBoek/TitelI/Artikel424/geldigheidsdatum_21-10-2012 Eerste artikel in de afdeling overtredingen. Omdat dit een overtreding is, geldt de verjaringstermijn van 3 jaar. Ik ga er inderdaad van uit dat het baldadigheid is en niet dat er sprake is van een misdrijf. Evenwel maakt het voor vraagsteller niet uit: in geen geval kan hij of zij zich beroepen op verjaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Nielx art. 424 is Nl.
Ik neem aan dat het een schikkingsbedrag is en dat het niet voor de rechter is geweest. Normaliter wordt er na constatering een bekeuring aangezegd en een soort PV (zgn "geeltje") uitgereikt. Indien dat niet direct daarna wordt uitgereikt dan dient dit toch wel wel binnen 3 maanden na constatering gebeurd te zijn. Is dat niet
het geval dan is er bij een verdere rechtsgang veelal
sprake van onvoldoende bewijs. Let op, per 1-1-2012 zijn m.i. de schikkingsbedragen verhoogd dus je valt nog onder het oude regime. Indien het geeltje wel is uitgereikt dan spelen er normaliter ook termijnen. Overschrijding hiervan leidt m.i. niet automatisch tot
sepot. Wanneer deze termijnen worden overschreden worden kan men een bezwaar/beroepschrift indienen bij de officier van justitie. Wat de termijn bij baldadigheid is dat weet ik niet. Evenmin is mij bekend of je bij bezwaar of beroep een kans maakt.