Wat gebeurt er met je nationaliteit nadat je paspoort verloopt terwijl je in het buitenland verblijft?

Mijn nicht verblijft in Rusland en heeft een nederlandse nationaliteit. Haar paspoort verloopt spoedig en er is geen mogelijkheid voor haar om naar de ambassade te gaan of terug naar nederland te komen in die periode. Wat gebeurt er met haar nationaliteit/paspoort en hoe kan ze terugkomen naar nederland? Wat zijn de stappen en hoe duur/langdradig zijn deze stappen nadat ze terug is in nederland om haar paspoort te vernieuwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
MissBiggie
11 jaar geleden
Met haar nationaliteit gebeurt nix. Ik weet niet hoelang ze er al zit en hoe lang ze nog wil blijven maar ze heeft zich niet goed ingelezen. Het paspoort moet nog een half jaar geldig zijn als ze vertrekt daar. Misschien was het paspoort nog te kort geldig en dat hij daarom verloopt tijdens haar verblijf.

Antwoorden (4)

Haar nationaliteit verandert niet. Ze zal wel problemen krijgen met het uit rusland weg komen als ze niet gewoon naar de ambassade gaat. In nederland mag je gewoon weer een paspoort aanvragen.
ronron1212
11 jaar geleden
je blijft altijd nederlandse, dat verandert niet!
je nicht moet zo snel mogelijk iemand van de ambassade spreken/opbellen en regelen dat er papieren in orde worden gemaakt, zodat ze weer naar huis/nederland zal kunnen komen.
misschien als het voor haar niet mogelijk is de ambassade te bereiken, kun jij voor haar hier de russische ambassade bellen/ mailen en informeren en dat weer doorgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom die -? Ongefundeerd en niet beredeneerd, terwijl het juist een goed antwoord betreft! + ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt tacuma!
als ze nederlandse is blijft ze nederlandse ,maar wel zo spoedig contact op nemen met de ambassade je komt vrij makkelijk in rusland met visa maar er uit zonder geldige papieren is iets anders,en anders maandag een afspraak maken met de ambassade en kijken of hij iets kan doen voor je .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kan het beste contact opnemen met de dichtstbijzijnde ambassade en vragen hoe te handelen. Misschien is er per post, aangetekend en zo, toch iets mogelijk.
Zonder geldig paspoort rondlopen in Rusland, ik zou het niet doen. Je bent dan illegaal, daar zou best gevangenisstraf voor kunnen volgen. In de VS is dit ook zo.