Hoe gaat men de "leeftijd" van niet-bestaande personen in virtuele porno na?

Tegenwoordig is ook virtuele kinderporno strafbaar, dat kunnen niet-pornografische beelden van minderjarigen zijn die met de computer pornografisch zijn gemaakt, maar ook foto's of filmpjes die volledig met de computer gemaakt zijn, waarbij dus geen sprake is van echte minderjarigen. Maar hoe oordeelt men in het laatste geval of de afgebeelde personen, die in werkelijkheid dus niet bestaan, al dan niet "kennelijk" de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben? Daar is in veel gevallen onmogelijk een objectieve uitspraak over te doen, toch? In het echte leven kan iemand van 15 eruit zien als 18 of ouder, en omgekeerd. Welke criteria gebruikt men dan om uit te maken of een met de computer gemaakt personage 18 jaar of ouder lijkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Leeftijd bepaling is vaak heel moeilijk, zowel in afbeeldingen van echte mensen als in afbeeldingen van virtuele personen. Daarom is het woord "kennelijk" ook in deze tekst opgenomen.

Virtuele kinderporno moet "levensecht" lijken, anders is het zowiezo niet strafbaar. En op het moment dat het inderdaad levensecht lijkt is een leeftijd ook beter te beoordelen naar maatstaven van werkelijke personen.

Is er twijfel over minderjarig of meerderjarig dan kan niet worden aangetoond dat het strafbaar is.

Met computertechnieken kan je ook op pornografische afbeeldingen van lichamen van meerderjarigen hoofden van kinderen zetten. Als dit er "goed" uitziet en het inderdaad lijkt alsof het hier om minderjarigen gaat is het dus wel kinderporno.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is heel moeilijk te bepalen, je zou kunnen kijken naar bijv. de grote van de borsten etc. In een dergelijke zaak zal het meer gaan om de context waarin deze afbeeldingen of filmpjes zijn aangetroffen om een idee te krijgen van de 'voorkeur' van degene die dit in zijn bezit heeft. Kortom, heel moeilijk om objectieve criteria aan te geven maar bepaalde rechercheurs worden er wel op getraind om daar een inschatting van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook 'je zou kunnen kijken naar' Jouw vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden en is ook juridisch glad ijs.
Vandaar zal de politie ook kijken naar andere spullen die bijv op een computer worden aangetroffen