Hoeveel tijd mag je als 15 jarige besteden aan vrijwilligers werk per week?

Ik heb onlangs hier een vraag gesteld of mijn dochter van 15 jaar al vrijwilligers werk mocht doen. Dat mocht dus ze heeft bij meerdere ziekenhuizen gesolliciteerd, nu werkt ze ongeveer 12 uur per werk. Mag dat wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Daar gelden dezelfde regels voor als gewoon werk:

Maximale werktijden voor kinderen van 15 jaar
Maximum aantal werkdagen per week

Schooldag
2 uur

Niet-schooldag en vakantiedag
8 uur

Schoolweek
12 uur

Vakantieweek
40 uur

vakantieweken per jaar
waarvan maximaal aaneengesloten
Ze mag dus maximaal 12 uur per week werken waarvan niet meer dan 5 dagen per week, waarvan niet meer dan 2 uur op een schooldag en niet meer dan 8 uur op een nietschooldag/vakantiedag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bewijs dat vrijwilligerswerk aan dezelfde eisen qua uren moet voldoen als gewoon werk is hier te lezen: http://www.vrijwilligerswerk.nl/?content=/83/Veilige_arbeidsomstandigheden

Let op! In dit artikel staat nadrukkelijk vermeld dat een vrijwilliger van 16 of 17 jaar geen vrijwilligerswerk mag doen tussen 23.00 en 06.00 uur. Voor kinderen tot 16 jaar gelden ook nog andere restricties. Zo mogen kinderen van 13, 14 en 15 jaar alleen buiten schooltijd lichte, niet-industriële hulparbeid verrichten. Deze voorwaarden gelden ook ten aanzien van het vrijwilligerswerk. Meer informatie over wanneer vrijwilligerswerk is toegestaan bij jongeren vindt u hier http://www.vrijwilligerswerk.nl/?content=/78