Mag je een ambtenaar in functie beledigen?

Ik heb laatst gelezen dat je een ambtenaar in functie niet mag uitschelden omdat hij/zij zijn werk doet etc.

Mijn vraag is of je een ambtenaar in functie mag uitschelden als bijvoorbeeld “sukkel” “mongool” en zo niet hoe strafbaar is dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Poet
5 jaar geleden
Als je het niet eens bent met hetgeen een ambtenaar zegt of doet kun je beter vragen naar diens baas. Dan kun je daar uitleggen waarom je het niet eens bent

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.

Het beledigen van iemand is sowieso strafbaar. Bij het beledigen van een ambtenaar in functie is er sprake van een strafverzwarende grond, een reden om de standaard straf te verhogen. De gewone gevangenisstraffen kunnen in zo'n geval met een derde worden verhoogd, volgens artikel 267 van het Wetboek van Strafrecht. Eenvoudige belediging wordt volgens artikel 266 bestraft met maximaal drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie (maximaal € 4.150,-). Dit bedrag geldt per 1 januari 2018. De gevangenisstraf kan vanwege de strafverzwarende grond verhoogd worden tot vier maanden.
...
De hoogte van de boete kan in de praktijk liggen tussen € 3,- (het minimumbedrag dat geldt voor iedere boete) en € 4.150,- (het maximum van de tweede categorie). Natuurlijk kan men ook worden ontslagen van rechtsvervolging of worden vrijgesproken.
Antoni