Kun je personen die zwaar vuurwerk afsteken op een paar meter van geparkeerde auto's aansprakelijk stellen voor schade aan je voertuig?

Een grote groep jongeren stak heel veel zwaar vuurwerk af met oud en nieuw. Mijn auto stond in de vuurlinie en deze vond ik terug met een totaal vernielde voorruit en een gat in de parafaan ( rooster ervoor). Er lagen vuurwerkresten in het rooster. Kan ik hen aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wel. Het grootste probleem zal zijn te bewijzen wie het waren die dat vuurwerk hebben afgestoken. Maar wellicht dat je via de ouders wel een redelijke oplossing kan vinden, zonder er direct een wettelijke kwestie van te maken.

Maak in ieder geval voor je de auto verplaatst veel foto's van de auto, de schade (Closeup en een overzicht) en de omgeving (Bergen rotjes op de grond).

Nu nog een set ooggetuigen die aan kunnen geven wie het waren en je bent goed op weg.

De foto's moet je zowieso voor de verzekering bewaren, als het niet lukt de vuurwerk afstekers verantwoordelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Winnetou;

In principe kun je die lui aansprakelijk stellen, maar de struikelblokken daarbij zijn al aangegeven. Misschien biedt je verzekering ook een dekking tegen vandalisme zonder dat je daarbij terugvalt in no-claimkorting. Kijk je voorwaarden er eens op na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dan wel echt bewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen is het wel handig als je getuigen hebt. In ieder geval aangifte doen en zorgen dat jij duidelijk kunt maken wie jij denkt dat het gedaan hebben.
Ik heb dit ook ooit gehad en die jongens hebben gewoon kunnen dokken.
Nooit zeggen dat je "denkt dat ze het gedaan hebben". Als je het zeker weet dan ok zo overbrengen op de politie. En als je 1 bepaalde dader kunt aanwijzen dit ook doen. Als groep komen ze er mee weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je bewijs hebt dat zij die schade hebben veroorzaakt kan je ze daarvoor aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet in ieder geval wel carglass bellen, dat is denk wel handig!