Zouden verkiezingen op zondag ook in nederland kunnen?

tot mijn verbazing merkte ik vandaag op dat de "Belgische gemeente-, districts- en provincieraadsverkiezingen 2012" op een zondag plaatsvind.

toevallig moest ik bij onze verkiezingen daar even aan denken: stel dat op zondag gekozen moet worden, dan houd de sgp misschien wel geen 1 zetel meer over. want het stemmen verstoort de zondags rust.

om die reden dacht ik dat het ooit kunnen stemmen op zondag wel uitgesloten zou zijn in nederland.

maar in belgie doen ze het dus wel. dus vandaar de vraag zouden verkiezingen in nederland voor de 2de kamer of gemeenteraad in nederland op zondag ook mogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Zijn er meer landen waar NIET op de zondag wordt gestemd? Ik dacht dat alleen wij zo'n religieuze uitzondering waren. In België en Duitsland wordt in ieder geval altijd op zondag gestemd. Daar vindt men het maar raar dat de verkiezingen bij ons op een werkdag worden gehouden.

Het beste antwoord

Zonder het aanpassen van de kieswet kan dat niet.

In afdeling II staat in artikel J 1
"De stemming vindt plaats op de drieënveertigste dag na de kandidaatstelling."

En ga je de kandidaatstelling terugzoeken dan kom je uit dat die op een dinsdag is, waaruit volgt dat de verkiezingen dus op woensdag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dan moet je dus de kandidaatstelling voortaan op zaterdag gaan doen :)

Andere antwoorden (3)

Ja, als de Tweede Kamer daarmee instemt wel.

Maar er is geen enkele reden toe om allerlei mensen op zondag aan het werk te zetten voor iets wat door de week ook kan. De stembureaus zijn hier zeer lang open (langer dan een werkdag) dus er is alle gelegenheid om je stem uit te brengen.

"Een bericht van Nu.nl van 09-12-2010:

Donner ziet geen heil in stemmen op zondag
DEN HAAG - Een groot deel van de Tweede Kamer neigt naar stemmen op zondag, maar minister Piet Hein Donner (CDA, Binnenlandse Zaken) ziet er weinig heil in.

Dat liet hij donderdag weten tijdens een debat over de organisatie van de verkiezingen.

De bewindsman denkt dat de kosten voor het organiseren van verkiezingen op zondag veel hoger zijn. Dat de opkomst erdoor zou stijgen moet hij ook nog zien. Een bepaald deel van de bevolking zal juist niet gaan, omdat dit deel de zondag heiligt en ook wil dat anderen dat doen. ''Zijn het dan eerlijke verkiezingen?'', vroeg Donner zich af."
Computoon
11 jaar geleden
nederland is zowat het enige land dat zo achterlijk is dat er op zondag bijna niks mag
Om dit voor elkaar te krijgen zouden de christelijke partijen er mee in moeten stemmen en dat is nog steeds vrijwel ondenkbaar.
Antwoord op je vraag: theoretisch wel, in de praktijk zal dat de eerstkomende twintig jaar zeker nog niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste westerse landen mag niets op zondag, enkel Nederland is er vasthoudend in, de zondag is in de meeste landen als vaste rustdag opgenomen in de grondwet, enkel Nederland houdt daar aan vast wat betreft verkiezingen, dus gewoon een vorm van gelijkheid voor allen, ook voor de regering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is juist geen kwestie van gelijkheid voor allen, het is een kwestie van een overtuiging van een minderheid opdringen aan de meerderheid
In de grondwet is opgenomen dat zondag een rustdag is en het parlement niet werkt.

Om op zondag verkiezingen te houden dient men dus de grondwet te wijzigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het parlement hoeft niet te werken om verkiezingen mogelijk te maken. Daar hebben ze ambtenaren voor nodig. Waar in de grondwet staat dat verkiezingen op zondag niet mogelijk zijn? Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de grondwet de zondag als rustdag op heeft genomen waarom zouden ambtenaren en andere mensen dan mogen werken voor verkiezingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom zouden mensen niet voor verkiezingen mogen werken op een zondag maar wel voor de media markt? naar ik begrijp van alknobe spreekt de grondwet zich alleen expliciet uit over het parlement aangaande het werken op zondag. "waarom zouden ambtenaren en andere mensen dan mogen werken voor verkiezingen" omdat de grondwet daarvoor geen strobreed in de weg legt, als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar in de grondwet staat dan dat de zondag een rustdag is waarop mensen niet mogen werken?