kunnen mensen je verbieden om te filmen op staat?zie uitleg

Ik ree door het winkel centrum om een filmpje te maken van het centrum der liepen toen 2 mensen door het beeld heen die verbieden me om hun te filmen en dat filmpje op facebook of youtube te zetten kan je daar voor aan geklaagd worden?de straat is wel openbaar terrein

Weet jij het antwoord?

/2500

Je mag wel filmen,maar als aangegeven wordt dat mensen die gefilmd worden niet zichtbaar in de media willen dan heb je dit te accepteren en ben je strafbaar als je dit toch doet. Toegevoegd na 3 minuten: Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel). Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan. Het doel van de camera's ophangen moet zijn het filmen of fotograferen van personen. Een flitspaal valt hier dus niet onder, deze is alleen bedoeld om auto's te fotograferen. Een webcam die van grote afstand een deel van een wijk toont, is dus ook gewoon toegestaan. (Geheel los hiervan zijn er regels over het fotograferen van kunst op de openbare weg.) http://www.whatspace.nl/nieuws/openbaar-filmen-mag-altijd.html

"Mijn facebook is aleen toegankelijk voor mijn vrienden" Dit is geen garantie: je vrienden kunnen het filmpje namelijk overnemen op hun facebookpagina die niet alleen voor vrienden toegankelijk is. Elke persoon die in jou filmpje te zien is (ook al is het een toevallige voorbijganger) heeft hier portretrecht op. Dit vanwege privacy, bpg, etc.... Bij toevallige voorbijgangers spreekt men dan over een (in dit geval film)portret die 'niet in opdracht' is gemaakt. Dat wil dus zeggen dat iedereen die op deze filmbeelden staat zich kan verzetten tegen publicatie hiervan. Uiteraard moet die persoon hier een reden voor hebben, maar privacy kan je altijd als reden gebruiken, dus eigenlijk, een reden nodig....?? Als je de filmbeelden natuurlijk al openbaar maakt is 'het kwaad al geschied'. Je kan jezelf afvragen of de gefilmde personen zich dan nog kunnen verzetten. In principe zou je dit kunnen/moeten voorkomen door eerst met hen contact op te nemen om toestemming voor publicatie te maken. Dus je hebt drie mogelijkheden: 1. Je houdt de filmbeelden gewoon voor persoonlijk gebruik (dit lijkt mij het verstandigst) 2. Je zet ze online en hoopt dat niemand er een punt van maakt (maar waar ben je dan mee bezig?) 3. Je zet ze online en als er iemand achter komt en je wordt er strafrechtelijk voor vervolgd betaal je de geldboete ervoor die kan oplopen tot zo'n €20.000

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100