Kan een straat in een gemeente, met een gemeentelijk straatnaambord, tevens het bordje "Eigen Weg" dragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ook zo'n situatie. Een straatje met een stuk of tien huizen. Je kunt er niet met de auto in, alleen lopend /fiets. Nu hebben ze bij het begin een bordje gezet 'eigen weg, verboden toegang'. Maar de enige manier om die huizen te bereiken, is via dat weggetje dus volgens mij mag het niet verboden komen daar te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, om zo'n situatie gaat het. Allemaal nieuwe, sjieke huizen. Je kunt de - doodlopende - "Eigen Weg" wel oprijden. Maar, zo vraag ik me af - de gemeente reageert niet - staat zo'n bordje er wel rechtmatig?

Antwoorden (2)

Dat kan niet volgens mij. Een eigen weg is op privé grond en daar kan de gemeente geen benaming over geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmmm, stel je koopt met een stel vrienden een stuk land en zet er met toestemming van de gemeente huizen op.... Eigen land, eigen weg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan spreken wij in België over een "woonerf". Die grond blijft dan eigendom van de bewoners. Misschien mogen de bewoners een naam geven aan hun straten, maar deze zal nooit officieel worden vermeld. Ook de nutsvoorzieningen moeten volledig door de verschillende eigenaars worden betaald en blijven eigendom van het woonerf. Of het ook zo in Nederland is, kan ik niet met zekerheid zeggen
Dat is wel mogelijk maar, op het moment dat je er zo`n bord plaatst, moet vooraf aanvraag worden gedaan bij de desbetreffende gemeente. Let wel, dat het hier om een artikel 461 gaat. Dat houdt kort samengevat in dat: Diegene die zich op privé terrein bevinden in principe in overtreding zijn. Dit is alleen mogelijk als er sprake is van eigen terrein, of weg, wat kadastraal is vastgelegt.