Mag je je auto parkeren op invalideparkeerplaats als de eigenaar een tijdje geen gebruik van maakt?

onze invalide buur is er voor een tijdje niet nu stelden ze ons voor om hun plekje voor de deur te gebruiken
wij zijn niet invalide
nu hebben we hoge boete gekregen wat nu te doen we hadden toestemming
andere buur gaf aan dat we een doek moesten plaatsen boven de paal die aangeeft dat het invalideparkeerplaats is

Toegevoegd na 1 minuut:
het gaat over een autoparkeerplaats voor hun deur
wij moeten nl gaa
n "'zoeken"" naar een plekje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
16.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kosten van een bekeuring zijn 320 euro.

Antwoorden (4)

Nee, dat mag niet.

Dat jou buur een invalideparkeerplaats heeft toegewezen
wil nog niet zeggen dat hij/zij eigenaar is van die parkeerplaats.
Dus zijn toestemming stelt helemaal niks voor.

Bovendien: een agent die jouw auto daar verkeerd geparkeerd ziet staan, die kan toch niet weten dat jij
zogenaamd "toestemming" hebt?
Als er ten behoeve van iemand een parkeerplaats wordt gereserveerd, wordt die onttrokken aan de beschikbare algemene parkeergelegenheid.
Een dergelijke plaats wordt aangegeven met een onderbord met daarop een kenteken. **ieder ander** kenteken dat daar geparkeerd staat, ofdat dat nu een derde is of zelfs een andere auto van de "eigenaar", riskeert een boete

Jij mag daar niet gaan staan.
En niemand anders mag daar gaan staan.

Het enige ( legale) wat je kan doen is contact opnemen met de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou momopoyolo zijn kentekennummer staat vermeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee ben je nog geen eigenaar van de parkeerplaats. Oké, je betaalt wel zelf voor aanleg ervan, maar de gemeente kent de plaats toe en blijft eigenaar van de grond. Sterker nog: als iemand op eigen grond kán parkeren (bijvoorbeeld op een oprit, onder een carport of in een garage) dan komt hij niet in aanmerking voor een gereserveerde GPP. Dan kan hij immers op eigen grond parkeren, en is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou troetroe,
dat betekent dus, dat alleen de auto met DAT kenteken
daar mag staan.
Het parkeren op een invalidenplats zonder kaart is gewoon strafbaar. Ondanks dat je toestemming kreeg van de gebruiker. Zij lopen zelfs de kans om hun machtiging kwijt te raken. En voor de politie is het ondoenlijk om alle smoezen na te trekken of te controleren. Zij hebben alle uitvluchten al eens gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet.

De invalidenparkeerplaats-op-kenteken (en in het algemeen: een invalidenparkeerplaats) mag uitsluitend gebruikt worden door de invalide zelf. De parkeerplaats is eigendom van 'de overheid' en de gebruiker van die plek kan deze niet, al dan niet tijdelijk, aan iemand anders geven. Iets wat geen eigendom is, kun je sowieso niet aan iemand anders 'geven'.
Computoon
11 jaar geleden
Je mag alleen op een gehandicaptenparkeerplaats staan als je een parkeerkaart hebt. Als je het hebt over de "eigenaar" dan vermoed ik dat het gaat om een parkeerplaats voor de deur, dus op kenteken? Als er een onderbord met kenteken is, mag alleen de auto met dat kenteken er parkeren. De buren mogen iemand anders ook geen toestemming geven om er te parkeren: de parkeerplaats is eigendom van de gemeente, niet van de buren.

Dus de boete is terecht, je mag er niet staan. Als het inderdaad gaat om een "eigen" parkeerplaats, dus met kenteken van de auto van je buren, zou je kunnen proberen om de boete aan te vechten met hulp van je buren, en in het bezwaarschrift aangeven dat de buren jou hier toestemming voor hebben gegeven. Ik geef je echter weinig kans, omdat je buren je die toestemming gewoon niet mogen geven en omdat onwetendheid nooit een argument is in zulk soort zaken. En een doek hangen over het bord mag dus ook niet, hooguit zou je samen met de buren aan de gemeente kunnen vragen of zij het bord tijdelijk willen afplakken oid, maar dan denk ik dat de kosten komen voor jullie eigen rekening.

Wel vervelend trouwens, die boetes zijn niet misselijk begrijp ik. Ik weet niet of ze nog hoger zijn bij een plaats op kenteken, maar ik hoorde pas van iemand die in het donker het bord niet had gezien, netjes geld in de automaat had gedaan, en vervolgens een boete van 340 euro vond. Die hufters die expres parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen omdat het ze niets kan schelen dat gehandicapten dan niet kunnen uitstappen mogen ze best zo'n hoge boete geven van mij, maar voor die mensen die per ongeluk een keer een bord over het hoofd zien of zoals in jullie geval misschien wat naïef handelen maar daar niet iemand anders mee hinderen, vind ik het wel een exorbitant hoog bedrag.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je hebt trouwens kans dat de politie jou al veel vaker daar heeft zien staan, en pas nu bekeurt omdat het duidelijk is dat jij daar structureel staat. En aangezien oom agent niet weet dat buurman een tijdje weg is en tegen jou heeft gezegd dat hij het goed vindt dat jij de plaats gebruikt, staat het natuurlijk ook wel heel asociaal om zonder GPK structureel op een nota bene op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (als het dat was, zo één op kenteken dus) te gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de buren zijn er 2 maanden niet moet die ruimte dan ongebruikt blijven? bedankt voor de moeite Lies12
ik heb het begrepen.
heel moeilijk is dat met de wet
Computoon
11 jaar geleden
Als de wet zo zou zijn dat jullie er zouden mogen parkeren, dan zou iedereen er mogen parkeren. De openbare weg is namelijk geen privé-eigendom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als het een plaats is op kenteken wel. Daar mag immers echt alleen de auto met dat kenteken staan. Als het een algemene GPP is mogen ook andere kaarthouders er staan, dus hoeft de plaats niet ongebruikt te blijven. Het zou misschien wel anders kunnen, maar dan had je dat dus met de gemeente moeten bespreken vantevoren. Dan hadden ze tijdelijk de borden kunnen wijzigen, maar voor twee maanden lijkt me dat eigenlijk wat veel gedoe. Als je zo moet zoeken naar een parkeerplaats lijkt mij dat er sowieso een structureel parkeerprobleem is, en dat staat helemaal los van het feit dat de buren een bijzondere plaats voor de deur hebben gekregen vanwege een handicap. Ik heb een soort oprit voor mijn garage, op grond van de gemeente. Daar parkeerde mijn buurman altijd zijn bus, zodat ik vervolgens midden op straat de transfer van rolstoel naar taxi moest maken als ik weg ging. De buurman mag daar echter niet staan want hij blokkeert een uitrit, en nadat de wijkagent contact met hem heeft opgenomen, doet hij dat ook niet meer (mijn verzoeken negeerde hij namelijk gewoon). Zeker ook omdat ik zelf geen auto heb, parkeert mijn visite wel eens hun auto op diezelfde oprit. Ik hoef niet weg zolang zij er zijn, dus mij maakt dat niet uit. Het mág echter niet. Ik zeg dan dus ook altijd dat IK het niet erg vind dat ze er staan, maar dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. Als er net een agent langskomt met bonnenboekje, of als mijn buurman besluit wraak te nemen en de politie te bellen, kunnen ze zomaar de klos zijn. Het is namelijk mijn grond niet, en je blokkeert een uitrit. Als ik zelf een auto zou hebben, zou ik er zelf niet eens mogen staan. De agent die langskomt weet immers niet of het kenteken van het voertuig op de oprit van de bewoner is, van visite van de bewoner of van iemand aan wie de bewoner toestemming heeft gegeven. Zo werkt de wet nu eenmaal. Overigens zou ik wel een gereserveerde GPP kunnen aanvragen op de plaats van mijn oprit, en dan mag ik er weer wél staan. Maar niemand anders dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Troetroe, wat bedoel je precies met dat het moeilijk is met de wet? Ik begrijp op zich wel dat je graag zo'n gereserveerde plaats zou willen gebruiken en dat je het jammer vindt dat dit niet kan terwijl jij weet dat hij twee maanden niet gebruikt wordt. Maar je wíst toch wel dat dit niet mocht? Je weet toch dat je a) niet mag parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats en b) niet mag parkeren op een parkeerplaats waarvan het onderbord aangeeft dat hij gereserveerd is voor een bepaalde kentekenhouder? Dát is toch op zich niet ingewikkeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Khepput: maar dat is de redenering "ik weet dat het niet mag, maar ik vind het wel makkelijk/niemand heeft er last van/ik doe het maar eventjes", etc. Een redenering waar we ons allemaal wel eens schuldig aan maken, al is het soms maar in hele kleine dingetjes. Iedereen overtreedt wel eens een regel(tje) omdat het gewoon even beter uitkomt. Wat ik me hier afvraag is of VS écht niet wist dat ze hier niet mocht staan en dat alleen de auto met het kenteken op het onderbord er mag staan. En dat bedoel ik niet op een cynische manier met een vervelend ondertoontje, maar het is gewoon een vraag.