Mag je je auto parkeren op invalideparkeerplaats als de eigenaar een tijdje geen gebruik van maakt?

onze invalide buur is er voor een tijdje niet nu stelden ze ons voor om hun plekje voor de deur te gebruiken
wij zijn niet invalide
nu hebben we hoge boete gekregen wat nu te doen we hadden toestemming
andere buur gaf aan dat we een doek moesten plaatsen boven de paal die aangeeft dat het invalideparkeerplaats is

Toegevoegd na 1 minuut:
het gaat over een autoparkeerplaats voor hun deur
wij moeten nl gaa
n "'zoeken"" naar een plekje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat mag niet. Dat jou buur een invalideparkeerplaats heeft toegewezen wil nog niet zeggen dat hij/zij eigenaar is van die parkeerplaats. Dus zijn toestemming stelt helemaal niks voor. Bovendien: een agent die jouw auto daar verkeerd geparkeerd ziet staan, die kan toch niet weten dat jij zogenaamd "toestemming" hebt? Als er ten behoeve van iemand een parkeerplaats wordt gereserveerd, wordt die onttrokken aan de beschikbare algemene parkeergelegenheid. Een dergelijke plaats wordt aangegeven met een onderbord met daarop een kenteken. **ieder ander** kenteken dat daar geparkeerd staat, ofdat dat nu een derde is of zelfs een andere auto van de "eigenaar", riskeert een boete Jij mag daar niet gaan staan. En niemand anders mag daar gaan staan. Het enige ( legale) wat je kan doen is contact opnemen met de gemeente.

Het parkeren op een invalidenplats zonder kaart is gewoon strafbaar. Ondanks dat je toestemming kreeg van de gebruiker. Zij lopen zelfs de kans om hun machtiging kwijt te raken. En voor de politie is het ondoenlijk om alle smoezen na te trekken of te controleren. Zij hebben alle uitvluchten al eens gehoord.

Nee, dat mag niet. De invalidenparkeerplaats-op-kenteken (en in het algemeen: een invalidenparkeerplaats) mag uitsluitend gebruikt worden door de invalide zelf. De parkeerplaats is eigendom van 'de overheid' en de gebruiker van die plek kan deze niet, al dan niet tijdelijk, aan iemand anders geven. Iets wat geen eigendom is, kun je sowieso niet aan iemand anders 'geven'.

Je mag alleen op een gehandicaptenparkeerplaats staan als je een parkeerkaart hebt. Als je het hebt over de "eigenaar" dan vermoed ik dat het gaat om een parkeerplaats voor de deur, dus op kenteken? Als er een onderbord met kenteken is, mag alleen de auto met dat kenteken er parkeren. De buren mogen iemand anders ook geen toestemming geven om er te parkeren: de parkeerplaats is eigendom van de gemeente, niet van de buren. Dus de boete is terecht, je mag er niet staan. Als het inderdaad gaat om een "eigen" parkeerplaats, dus met kenteken van de auto van je buren, zou je kunnen proberen om de boete aan te vechten met hulp van je buren, en in het bezwaarschrift aangeven dat de buren jou hier toestemming voor hebben gegeven. Ik geef je echter weinig kans, omdat je buren je die toestemming gewoon niet mogen geven en omdat onwetendheid nooit een argument is in zulk soort zaken. En een doek hangen over het bord mag dus ook niet, hooguit zou je samen met de buren aan de gemeente kunnen vragen of zij het bord tijdelijk willen afplakken oid, maar dan denk ik dat de kosten komen voor jullie eigen rekening. Wel vervelend trouwens, die boetes zijn niet misselijk begrijp ik. Ik weet niet of ze nog hoger zijn bij een plaats op kenteken, maar ik hoorde pas van iemand die in het donker het bord niet had gezien, netjes geld in de automaat had gedaan, en vervolgens een boete van 340 euro vond. Die hufters die expres parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen omdat het ze niets kan schelen dat gehandicapten dan niet kunnen uitstappen mogen ze best zo'n hoge boete geven van mij, maar voor die mensen die per ongeluk een keer een bord over het hoofd zien of zoals in jullie geval misschien wat naïef handelen maar daar niet iemand anders mee hinderen, vind ik het wel een exorbitant hoog bedrag. Toegevoegd na 13 minuten: Je hebt trouwens kans dat de politie jou al veel vaker daar heeft zien staan, en pas nu bekeurt omdat het duidelijk is dat jij daar structureel staat. En aangezien oom agent niet weet dat buurman een tijdje weg is en tegen jou heeft gezegd dat hij het goed vindt dat jij de plaats gebruikt, staat het natuurlijk ook wel heel asociaal om zonder GPK structureel op een nota bene op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (als het dat was, zo één op kenteken dus) te gaan staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100