Wat zijn de rechten van een eiser als hij gelooft dat een persoon pedofiel is en pedofiele praktijken en kinderpornos maakt?

Het gaat daarom welke rechten de eiser volgens het recht heeft. In een casus was het recht op vrije meningsuiting niet voldoende omdat daarmee de recht op bescherming van een goede naam van de gedaagde geraakt wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

geloven alleen is wat mager. maar als je wat meer hebt, dan kan je melding maken van je zorgen bij de politie. heb je daadwerkelijk weet van een strafbaar feit dan kan je aangifte doen bij de politie.

maar pas op, ga in de buurt niet zomaar praatjes rondstrooien over vermeende pedofiele praktijken, als je niks maar dan ook totaal niks meer hebt, dan dat je er zelf in gelooft. voor je het weet heb je een proces van smaad en laster aan je broek. en dat is dan niet onterecht.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor jouw antwoord. we hebben de casus in probleem gestuurd onderwijs, een vaak op de hogeschool. weet jij misschien ook hoe het zit als de eiser met de gedaagde (voor het proces) opnemt en zich als een jong meisje uitgeeft? En de gedaagde dan probeerd een afspraak te maken om met het meisje seksuel in contact te komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De VVD heeft hier net kamervragen over gesteld, n.a.v. een zaak waarin een "lokpuber" van de politie door de rechter niet werd geaccepteerd. Links: http://www.nu.nl/internet/2918039/vvd-wil-lokpubers-inzetten-sociale-media.html http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article17888473.ece/Pedozaak-Leiden-strandt-op-inzet-van-lokpuber
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een kleine aanvulling op het antwoord van AlphaLimaSierra. Als je niets meer hebt dan het geloven kan je nog een anonieme melding aan de politie sturen (via Meld Misdaad Anoniem). Deze aanvulling is alleen voor de volledigheid. Als er geen enkele aanwijzing is dat die persoon strafbaar bezig is dan kan de politie er ook niets mee.