wat kan er gebeuren als ik naar de politie moet op 12 jarige leeftijd?

een vriend van mij had ruzie op buiten en moet nu naar de politie wat kan er dan gebeuren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je mispeuterd hebt of er een straf aan vasthangt. Bij een ruzie kan de politie een 12 jarige ook meenemen naar het bureau als afschrikmiddel en dan gebeurt er daarna niks.

Als je maar net 12 jaar bent, geldt misschien dit ook nog:
Kinderen jonger dan 12 jaar zijn niet strafrechtelijk te vervolgen. Om deze jongeren toch op het rechte pad te krijgen is de Stop-maatregel ingevoerd. Via deze maatregel gaat het kind, met de ouders, naar een Halt-bureau voor een Stop-reactie. De Stop-reactie is een leeractiviteit voor kind én ouders. Het kind moet bijvoorbeeld een opstel of excuusbrief schrijven, of een werkstuk maken over het gebeurde.

Een jongere van 12 tot 18 jaar die een strafbaar feit pleegt, kan als een volwassene vervolgd worden of naar een Halt-bureau worden doorverwezen. Bij Halt krijgt de jongere een leerstraf, de Halt-afdoening, opgelegd. Wordt het gedrag veroorzaakt door andere factoren, zoals de gezinssituatie, dan verwijst Halt ook door naar hulpverleningsinstanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 12-15 jaar kan niet worden BERECHT als volwassene. Dat kan pas vanaf 16 jaar. Nou staat er in jouw tekst wel "vervolgd", maar het kan verwarrend zijn. Vandaar even een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is MIJN tekst niet. Dat is de tekst van de Nederlandse politie. Zie bron.
Hij zal met zijn wettelijke vertegenwoordigers, meestal zijn ouders, voor verhoor moeten komen en dan wordt de zaak onderzocht. Het ligt er dan net aan hoe ernstig de aanklacht is. Heeft hij iemand ernstig mishandelt kan hij zelfs naar de jeugddetentie. Was het zelfverdediging ziet het er anders uit, dan is hij niet strafbaar want je hebt het recht je te verdedigen. Bij vernielingen en gewoon overlast ofzo volgt er meestal een taakstraf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Jeugddetentie daaarmee bedoel ik dat hij zolang de zaak onderzocht wordt zit hij vast in detentie. Dit kan zomaar meer dan een weeek zijn, tot de zaak voorkomt.
http://jeugdjournaal.nl/item/295995-fietsendief-van-12-jaar-opgepakt.html
amc