Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bedoeld men met 1 kind gewettigd?

Ik bezig met een stamboom van mijn familie. Nu lees ik ergens dat het beroep van mijn overgrootvader was 'dagloner 1 kind gewettigd' Wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je overgrootvader trouwde met een vrouw die al een kind had. Door het kind te wettigen heeft hij het voor de wet tot zijn kind gemaakt. Hij heeft het dus zijn achternaam gegeven en het als zijn kind erkend.

Hij kan best de biologische vader van het kind zijn geweest. Misschien was het kind gewoon geboren voordat je overgrootouders trouwden, dus was het kind "onwettig" toen het werd geboren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt bij andere stamboom onderzoeken zie je ongeveer elk jaar staan "1 kind gewettigd"...
Vroeger werden er heel veel kinderen geboren (dus grote gezinnen) maarniet elk kind overleefde de geboorte.
Ik denk dat het dan gaat om een gezond kind dat geboren is uit een huwelijk en dat het aangegeven is bij de burgelijke stand.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dus erkent door de vader.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding