Hoelang duurt een reactie van officieer van justitie?

Ik heb 3 maanden geleden als verdachte een verklaring moeten afleggen op het politie bureau. Waarom duurt het zo lang voor ik een reactie krijg? En krijg ik uberhaubt wel een telefoontje wat er verder gaat gebeuren? En tot wanneer kan dit nog duren? ( over het algemeen gezien ).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bel het betreffende politieburo. En als je de naam nog weet van de agent die de verklaring van je afnam is het nog makkelijker. Ze helpen je vast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, daar wordt geen enkele mededeling over gedaan door de verbalisant. Hebt u een uitnodiging of ontbieding voor verhoor gehad.
Bent u bijgestaan door een advocaat bij het afleggen van de verklaring.
Als het dossier compleet is wordt het naar de OvJ gestuurd en is het een kwestie van afwachten of er een strafbeschikking komt of een oproep om te verschijnen. Het kan wel zes tot acht maanden duren

Antwoorden (1)

Ik heb in mijn jeugd vaker verklaringen moeten afleggen, zowel als verdachte en als getuige. Als er geen proces verbaal is opgemaakt hoef je sowieso nergens naar om te kijken. Je hebt kans op 2 dingen:

1. Je word opgeroepen voor een rechtzitting (hangt af van het vergrijp uiteraard). Dit gebeurd meestal vrij snel na het opmaken van het proces verbaal.

2. Je hoort er nooit meer wat van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op 'er nooit meer iets van horen' moet een verdachte tegenwoordig maar niet rekenen.
Er zijn verschillende sepotgronden, maar ook dan is het onverstandig daarop te rekenen als er voldoende bewijs blijkt te zijn. Meestal wordt vervolging gewoon ingesteld, hetzij via een oproep of via het versturen van een strafbeschikking. Er kunnen gerust een paar maanden overheen gaan.