Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je niet of wel stemmen in Nederland als iemand zijn Burka niet af wil doen?

Zie link met video: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12938956/__Stem_met_Burka_en_valse_pas_kan__.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
903
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat red je niet in 1 dag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet stemmen dan!!!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ze zijn verplicht bij het stembureau om jou gezicht te checken; dus je mag niet stemmen wanneer je jouw Burka niet af wil doen!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een boerka om kan de identiteit niet worden vastgesteld. De foto in je paspoort met kunnen worden vergeleken met dat van je gezicht. Dus als dat niet kan mag je niet stemmen.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, anders kan 1 iemand voor 6 personen stemmen. +
Afgelopen woensdag heeft een verslaggever van PowNews zijn stem uitgebracht gekleed in Burka. Hij heeft zijn burka niet afgedaan. De medewerker van het stembureau gaf aan dat ze instructie krijgen over wat ze moeten doen maar dat een burka e.d. niet aan de orde is geweest. Daaruit zou je kunnen afleiden dat het niet helemaal duidelijk is of het wel of niet mag. Stemmen zonder de eigen identiteit is echter wel strafbaar dus zou iemand zich altijd moeten identificeren door bijv. bij een vrouwelijke medewerker van het stembureau even het gedeelte van de sluier dat voor het gezicht zit af te doen om identificatie mogelijk te maken. Dat dat in het geval van de verslaggever van PowNews niet gebeurd is, lijkt mij niet goed.
Maar ik denk dat het maar heel weinig voorkomt dat de paar(!) vrouwen die in Nederland een burka of niqaab dragen gaan stemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet kunnen. Alleen moet natuurlijk wel de pasfoto op het identiteitsbewijs vergeleken kunnen worden met het gezicht dat ónder de boerka of nikab zit. Ik zou me voor kunnen stellen dat een vrouw die op deze manier wil stemmen, kan vragen of het vaststellen van haar identiteit kan gebeuren door een vrouw en in een aparte ruimte. Omdat je in alle stemlokalen van je eigen gemeente gewoon terecht kunt met je stempas, zou het mogelijk moeten zijn om een stembureau te vinden waar dit kan. Veel stembureaus zitten bijvoorbeeld in scholen, daar zijn buiten de lessen om genoeg lokalen vrij.

Bij het stemmen zélf hoeft de boerka niet per se af. Aangezien het zgn. "boerkaverbod" nog niet door de eerste kamer is en het maar de vraag is hoe in de nieuwe tweede kamer de verhoudingen precies liggen als het gaat over deze kwestie, zou naar mijn idee stemmen met een boerka/nikab gewoon moeten kunnen.

Wat natuurlijk NIET mag, is stemmen met een valse stempas, zoals de verslaggever in dat filmpje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding