Waarom mag je niet je huis verdedigen in Nederland?

Naar aanleiding van dit stukje in de Telegraaf (zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/5383459/__Boete_voor_slaan_inbreker__.html). Je mag je huis dus wel verdigen, maar als de inbreker blijft ontsnappen wordt je door de rechters in Nederlnad keihard als crimineel behandeld. Wat is het nut daarvan? Moet je in zo'n geval de inbreker maar zijn gang laten gaan? Of denkt de rechter werkelijk dat als je heel lief aan de inbreker vraagt of hij rustig wil wachten tot de juten komen, hij wel meewerkt?

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5383459/__Boete_voor_slaan_inbreker__.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Het is natuurlijk goed dat mensen geen eigenrichting mogen gebruiken, anders zou het maar een zootje worden. Je mag wel zelfverdediging gebruiken als dat noodzakelijk is. Hoever je hierin mag gaan is afhankelijk van de situatie en moeilijk om in zo'n situatie precies te beoordelen hoever je mag gaan, omdat je je nu eenmaal bedreigd voelt en in een fractie van een seconde moeilijk logisch na kunt denken. In deze situatie is dat ook erg lastig. Het kan best dat als hij in hoger beroep gaat het hof zal oordelen dat het in dit geval wel gerechtvaardigd was. Misschien was de eerste rechter van mening dat hij deze inbreker ook met minder zwaar geweld had kunnen tegenhouden. Tim mocht hem sowieso vasthouden totdat de politie kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je mag geen buitensporig geweld gebruiken... Je mag hem staande houden en fixeren, maar dat is het ongeveer... Meer mag je niet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik antwoord zoals ik zou willen, wat ik dan zou doen, dan wordt mijn reactie gewist vanwege geweldsverheerlijking, dus dat laat ik wijselijk achterwege...
Rieneke1
14 jaar geleden
:) +1
Je mag niet voor eigen rechter spelen.
Er is bij mij eens ingebroken en toen ik aan de agent vroeg wat ik moet doen als ik iemand zou betrappen, was zijn antwoord doodleuk,"Sla 'm wat mij betreft het licht uit zijn ogen, leg 'm voor je deur en bel dan de politie dat er een dronkenlap voor de deur ligt, doe je het in huis, ben je het haasje".
Tja wat moet je dan nog zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien omdat die inbreker al bijna machteloos was, maar goed ik snap het ook niet helemaal.
als ik die Tim was, was ik waarschijnlijk de bak in gegaan.

ik vind ook dat de rechters in Nederland veeeel en veeel te soft zijn.
nut van behandeld worden als een crimineel.........
die is er volgens mij helemaal niet.
maar goed ik ben veel te streng voor deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitgangspunt om niet voor eigen rechter te spelen lijkt me juist. In dit geval is er een voorwaardelijke boete gegeven van € 250.-- Dus de schade valt nogal mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is natuurlijk begrijpelijk en ik weet ook niet wat ik zou doen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet u zelf als u een inbreker betrapt? Makkelijk om zo te redeneren. 'Het uitgangspunt om niet voor eigen rechter te spelen lijkt me juist' BULSHIT! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solange, zo bedoelde ik het precies! Natuurlijk onderken ik de hele vervelende situatie van de confrontatie met 'je' inbreker niet. Het zet wel aan tot denken.
De rechterlijke macht is erg conservatief en gebaseerd op ideën uit een ver verleden. Aannames die niet meer te verdedigen zijn. Ze zijn opgeleid met het idee dat eigenrichting het ergste is. Hoewel er een voorwaardelijke straf is opgelegd is de boodschap duidelijk: niet voor eigen rechter spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat voor eigen rechter spelen juist een middeleeuwse gedachte is die uitgebannen moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aleen makkelijk praten, het gaat hier ook niet om eigen rechter spelen maar over verdediging met een speelgoed ding. Gaat veel te ver om hier de middeleeuwen bij te halen.
Nee,dat mag schijnbaar niet.Als je het mij persoonlijk vraagt moet Tim een medaille voor heldendom hebben en de rechter gun ik een inbreker.Eens kijken wat mijnheer dan doet.Maar waarschijnlijk niets omdat het meestal van die slappe geitenwollen sokken figuren zijn.Ik weet dat het geen politiek correct antwoord is maar ik ben nu eenmaal een Taurus en die schijnen dan weer temperamentvol te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks Genj
Rieneke1
14 jaar geleden
mee eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hanteren van geitenwollenfiguur is nogal conservatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,een inbreker mag wel een oude man of vrouw dood martelen.Een inbreker heeft niets in je huis te zoeken,In mijn optie is alles geoorloofd om huis en haard te beschermen.Dan bedoel ik niet iemand doden.