Mag je als meerderjarige een mes op zak hebben?

Mag je als meerderjarige een mes op zak hebben? Indien ja welke regels en wetten zijn hier rond? En welke gevolgen kan het hebben als je gepakt word met een mes op zak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, je mag een mes op zak hebben tenzij...
Het mes verboden gesteld is in de wet wapens en munitie, of als een bepaald gebied door de burgemeester is aangewezen als officieel risicogebied.

Toegevoegd na 3 minuten:
de strafbepalingen staan uitgewerkt in de artikelen 54 en 55 van deze wet.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de link aanklikt,kun je de voorbeelden lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Conclusie: een gewoon zwitsers zakmes mag dus. Die hebben een tamelijk klein mes ( < 7cm) en slechts één snijvlak.
Messen, zoals stiletto's, valmessen en vlindermessen zijn per 1 mei 2012 strikt verboden. Je mag wel een zakmesje bij je hebben.