Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het legaal om gestorven dieren op te sturen?

Op internet worden regelmatig gestorven insecten aangeboden, ook vanuit het buitenland.
Nou lijkt het mij binnen Nederland geen probleem, tenzij het dier beschermd is.
Maar mag het pakketje ook over de grens gestuurd worden, als de dieren niet bij wet beschermd zijn.
Zo nee hoe wordt zoiets gecontroleerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat eekhoorntjes beschermd zijn, anders had ik het wel geweten :$

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is verboden bedreigde dieren en plantensoorten Nederland in te voeren. Dat geldt dus ook voor opgeprikte insecten. Voor import van bedreigde diersoorten heb je een CITES-uitvoervergunning nodig.

Niet bedreigde dode insecten zouden wel ingevoerd mogen worden. Levende insecten mag je niet zomaar invoeren.

Dit wordt gecontroleerd door de douane (bijv. steekproefsgewijs) en daar kan je ook meer informatie inwinnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Als ik het allemaal goed begrijp mag je zowel via de post als met bagage gestorven niet beschermde dieren over de grens vervoeren.
Mocht je toch gecontroleerd worden, hoe kun je dan aantonen dat het dier niet beschermd is?
Ik neem aan dat douane medewerkers niet alle diersoorten op de CITES lijst kennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De douane kan ook experts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed volledig antwoord, met duidelijke uitleg en een betrouwbare bron!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding