Wat kun je doen als iemand je gemeld heeft bij AMK?

Iemand die ik goed ken (A) heeft een relatie met B. B heeft 2 kinderen. De ex van B (C) heeft een melding bij AMK gedaan, omdat C vermoedt dat A de kinderen van B seksueel heeft misbruikt. A ontkent dit en ik zelf heb A recent nog vrolijk zien stoeien met de kinderen. Deze laatsten gingen hier vrolijk in mee, niets aan de hand, pure liefde. In het verleden hebben de kinderen meermaals hun affectie voor A als stiefouder geuit middels SMS, brieven, etc. Nu geven de kinderen ineens aan dat ze door A zijn "aangeraakt" en wordt er aangifte gedaan tegen A.

Nu zit A in de mallemolen van onderzoeken van AMK en de advocaat van B heeft geadviseerd dat A en B uit elkaar moeten (d.w.z. B zal uit het huis van A moeten). Inmiddels is dit gebeurd en zowel A als B zitten in zak en as en gaan door een hel. In de tussentijd zijn de kinderen bij C en worden door C al weken weggehouden van A, B en van school. Daar wordt niets aan gedaan en zelfs de school klopt nog bij B aan om alles te regelen, niet bij C.

Wat kunnen A en B nog meer doen dan hevig emotioneel afwachten op een vonnis gebaseerd op - volgens hen althans - een regelrechte leugen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Niet veel, vrees ik. Als het een valse beschuldiging is dan is dat natuurlijk verschrikkelijk, en helaas komt dat zeker in echtscheidingssituaties ook vaker voor. In elk geval heeft A een goede advocaat nodig, en ik denk eigenlijk dat er pas echt aan herstel gewerkt kan worden als de rechter hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken. Als ook de kinderen zijn overtuigd van het feit dat er misbruik heeft plaatsgevonden (en helaas is het menselijk geheugen zeer onbetrouwbaar en zijn vooral kinderen ook erg beïnvloedbaar, dus we weten niet of dit een signaal is dat er daadwerkelijk iets aan de hand is, of dat dit feitelijk niets betekent), zal contact zoeken met de kinderen waarschijnlijk alleen averechts kunnen werken.

Mogelijk kunnen hier hulpverleningsinstanties een rol in spelen om de relationele schade te beperken, maar voor het overgrote deel denk ik echt pas nadat er vrijspraak is. Immers: wanneer er wél misbruik heeft plaatsgevonden, is het natuurlijk logisch dat de kinderen hem niet meer zien, en lijkt het mij ook goed dat ze niet meer bij elkaar in huis wonen. Het ergste is dat wanneer de beschuldiging inderdaad vals is, de kans groot is dat niet alleen de relatie tussen A en de kinderen, maar ook tussen A en B zo'n enorme knauw heeft opgelopen dat het de vraag is of dat nog goed kan komen.

Ik vond via internet de Contactgroep Onterechte Beschuldigingen, COB (http://www.valsbeschuldigd.org/). Op hun site staat te lezen:
"Wat doet de COB?
De COB helpt u op weg naar het vinden van alle hulp en informatie die u nodig heeft en geeft u adviezen over het inrichten van uw leven na een valse beschuldiging."
De site bestaat uit algemene informatie en handreikingen, en er zijn uiteraard mogelijkheden voor verder contact. Misschien zijn er meer van dergelijke groepen of organisaties die zich hiermee bezig houden, en het lijkt mij dat dat de plaats is waar je wellicht het meeste de beste informatie kunt vinden. Met dit soort dingen is ervaringsdeskundigheid altijd heel anders dan algemene kennis of kennis uit boeken of studies, en ik hoop dan ook dat jouw kennissen hier iets aan hebben.

Daarnaast is er natuurlijk algemene hulpverlening mogelijk, bijvoorbeeld bij het maatschappelijk werk, Jeugdzorg of in de GGZ. Als A niet weet waar hij terecht kan, kan hij het beste naar zijn huisarts gaan en daar om advies en eventueel een doorverwijzing vragen.

Toegevoegd na 6 uur:
De officier van justitie kan nog besluiten in dit soort zaken het LEBZ in te schakelen, zie verder in reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het LEBZ is het landelijk expertisecentrum bijzondere zedenzaken, en kan geconsulteerd worden voor advies over vervolging. Zie de bron voor een rapport over hun werk, of deze site voor een hele korte beschrijving: http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=66
Seksueel misbruik waarvan aangifte wordt gedaan na een echtscheiding kan hiervoor een aanleiding zijn. Dat is niet verplicht, maar als er bij de officier al twijfels zijn over de betrouwbaarheid van de aangifte of de motieven die er kunnen zijn vanwege de echtscheiding, kan dat een reden zijn om het LEBZ te raadplegen. De bedoeling daarvan is juist ook om te voorkomen dat er onnodige vervolging plaatsvindt naar aanleiding van valse beschuldigingen. Het advies om niet tot vervolging over te gaan, of om een eventuele vervolging stop te zetten, kan gegeven worden als er ofwel overduidelijk geen bewijzen zijn, of als het duidelijk is dat de aangifte niet betrouwbaar is en er andere motieven zijn voor de aangifte. In maar liefst 95% van de gevallen waarin zij geraadpleegd worden bij een beschuldiging van misbruik na een echtscheiding (dus in situaties waar de beschuldiging wordt geuit ná de scheiding, en er voor de scheiding nooit sprake van is geweest of aanwijzingen voor zijn gezien) is het advies van het LEBZ om de vervolging te stoppen. Ik heb alleen geen idee of je zelf als verdachte kunt verzoeken tot inschakeling van het LEBZ. Het lijkt me wel iets dat A. met zijn advocaat kan bespreken, en wanneer benadrukt wordt dat in dit soort situaties het LEBZ vaak geraadpleegd wordt, besluit de OvJ wellicht alsnog om van hen advies te vragen in deze zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alvast bedankt voor je uitgebreide reactie, zeer attent dat je hiervoor de tijd hebt genomen.

Andere antwoorden (2)

Dat vonnis waar ze op zitten te wachten is nog heeeeel ver weg hoor. Als er aangifte gedaan van aanranding of zelfs verkrachting, wordt degene tegen wie aangifte gedaan is uitgebreid gehoord.
Dus voorlopig geen paniek.
Het is wel zo dat het belang van het kind voorop staat. Indien er echt aangifte gedaan is wordt diegene door de politie uitgenodigd en gehoord. Daar kan hij/zij het verhaal kwijt. Het OM beslist of er echt een zaak is.
Het komt maar al te vaak voor dat er valse aangiftes gedaan worden. Ook worden er weliswaar terechte aangiften gedaan.
Mocht degene door de politie aangehouden worden als verdachte, dan krijgt hij/zij een advocaaat van rechtswege. Gratis dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage.
Lies12 geeft een goed antwoord (+ van mij), maar ik voeg daar nog wat aan toe: A kan aangifte doen van smaad. Volgens hem doet C een valse aangifte, en dat is strafbaar.

Tevens wordt zijn aangifte ook in behandeling genomen, waardoor er niet alleen een onderzoek naar misbruik door A, maar er ook een onderzoek naar valse aangifte tegen A gaan lopen.

Overigens is bekend dat er - zeker bij scheidingen- nog wel eens valse aangiften van misbruik worden gedaan. De politie houdt hier wel rekening mee. Maar bewijzen voor zowel misbruik als niet misbruik zijn vaak lastig te vinden.

Natuurlijk zijn de kinderen beïnvloedbaar, en die zitten bij C. C kan ze waarschijnlijk best beïnvloeden om te geloven dat A iets verkeerds bij ze heeft gedaan.

Het zal misschien zelfs mogelijk zijn om de kinderen nog ergens anders te laten plaatsen dan bij C in huis (ivm valse aangifte van C). Nu A en B niet meer samen wonen is het misschien mogelijk dat de kinderen naar hun moeder gaan?

Ik zou dit zeker allemaal met een advocaat bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling en de extra uitleg.