Waarom koopakte bij aanvraag bijstand? Gemeente kan toch in Kadaster kijken?

Na bedrijfsbeëindiging moeten we bijstand aanvragen. Daarvoor moeten we de koopakte en hypotheekaktes overleggen.
Maar de gemeente kan dat toch met gemak bij het Kadaster opvragen?
Is het ambtelijke luiheid of kost het de gemeente geld om het op te vragen of staan er extra gegevens in de aktes?
Zijn we verplicht om zelf de aktes te overleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het voor de gemeente ook geld kost om dergelijke aktes op te vragen. Het kadaster is geen gemeentelijke dienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bazzz Maar natuurlijk....
Bijstandstrekkers zijn slecht... Ben ik met je eens, maar er zijn uitzonderingen.... Bewijsstukken... zeker...
Maar we zijn niet van de werkverschaffing... daar gaat Nederland stuk aan!
anneliez
11 jaar geleden
Bazz zegt nergens dat bijstandstrekkers slecht zijn.
en de belasting weet ook beter wat ik heb dan ik zelf, en toch moet ik ook ieder jaar dat formulier invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hadden de laatste wijzigings aktes bewaard, maar het origineel kunnen we (nog) niet vinden.
Zodoende kwam ik op de vraag waarom het eigenlijk nodig is. En of de gemeente eenvoudig toegang tot het kadaster heeft.
In jeugdzorg zijn we inmiddels gewend dat er allerlei eisen/voorwaarden gesteld worden die helemaal niet kloppen. Daarom ben ik benieuwd of dit een terechte verplichting is, of niet.
Mogelijk trekken we dan nog aan het kortste eindje, maar ik zou het graag willen weten hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik denk dat Bazzz gelijk heeft. En dat heeft echt helemaal niets te maken met vooroordelen over mensen in de Bijstand, maar gewoon met het feit dat degene die iets aanvraagt, zélf moet bewijzen dat hij daar recht op heeft. Ik denk trouwens niet dat het kadaster informatie heeft over hoe jouw hypotheek in elkaar zit, of heb ik nu zo'n verkeerd beeld van de functie van het kadaster? Zou een wijzigingsakte trouwens niet genoeg zijn? Als daar de meest recente informatie in staat die relevant is voor je aanvraag, lijkt me dat goed. Als ze toch de orginele stukken willen, zou de bank daar dan geen kopieën van hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, sorry voor mijn botte reaktie.
Ik vond het niet prettig en meende een vooroordeel te zien.
Wij hebben onwijs geknokt om een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Het is ons door allerlei dingen niet gelukt en daar hoeven we ons niet voor te schamen. In die zin vinden we het ook wel weer een levenservaring. Maar leuk is anders.
Met een beetje geluk zitten we maar heel kort in de bijstand door goeie sollicitatie-kansen.
Het is wel heel akelig dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt en we daardoor nu elke cent moeten omdraaien, omdat we ook nog eens verkeerd voorgelicht zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Flexjoly: het hele systeem van Bijstand is enorm betuttelend, want je moet werkelijk alles melden en alles overleggen. Misschien is dat wel noodzakelijk, want misbruik van dat laatste vangnet moet natuurlijk tegengegaan worden. Maar als je er zelf inzit en je doet gewoon naar alle eerlijkheid je uiterste best om er zo snel mogelijk weer uit te komen, voelt dat op z'n zachtst gezegd niet erg prettig. Maar Groome (bij antwoord hieronder) heeft helaas wel gelijk dat je in de Bijstand het beste maar gewoon kunt doen wat ze van je vragen. Ik ben het met je eens dat dit je het gevoel geeft dat je bij voorbaat al een oplichter en uitvreter bent en dat dit voor - gelukkig - het grootste deel van de Bijstandsgerechtigden niet terecht is, maar misschien kun je het het beste maar wat over je heen laten komen en verder inderdaad hopen op en werken aan nieuwe kansen op werk. Succes daarmee in elk geval.

Het beste antwoord

In het Kadaster staan allerlei gegevens van het onroerend goed in Nederland. Gegevens als adres, perceelnrs., grootte perceel, aard bebouwing(en), huidige eigenaar, vorige eigenaren, prijs van het onroerend goed bij passeren van de koopakte. Prijzen van het onroerend goed bij verleden transporten enz.

Het Hypotheekregister is een ander registratieorgaan.
Hier worden gevestigde hypotheken bijgehouden.
Zaken als hypotheekgever (de lener), hypotheeknemer (de bank), het onroerend goed waarop de hypotheek rust, notariële bemerkingen enz. Kortom alles wat direct met de verleende hypotheekgunst is gemoeid wordt hier geregistreerd. Hier worden ook zgn. doorhalingen geregistreerd, dwz. hypotheken die zijn vervallen.

Bij een aanvraag WWB moet alles zeer nauwkeurig vastgelegd en onderzocht worden. Zeker als het gaat om het zgn. Eigen Vermogen van de aanvragers. Een van de verplichtingen bij een WWB aanvraag is daarom idd. het overleggen van bescheiden die hierop betrekking hebben.

De gemeente gaat met de door u overlegde gegevens bij de diverse registratieorganen wel na of alles in overeenstemming is.
Mocht blijken dat bijv. u het huis waarin u woont net vorige week verkocht hebt en u verteld dat niet...

Daarom wil de gemeente alle relevante gegevens ook van u hebben... Het is dus geen ambtelijke luiheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen sprake van een ander orgaan voor eigendom en/of hypotheek. Beide openbare registers worden gehouden door het Kadaster.

Andere antwoorden (1)

Misschien gechargeerd maar als ze bij een bijstandsaanvraag zeggen "spring", dan spring je.

Wat ik bedoel is dat je uiteindelijk zelf er last van hebt als je 'moeilijk' doet. Je kunt het beste alle gevraagde informatie opleveren, maar het staat je natuurlijk vrij om uitleg te vragen waarvoor ze het nodig hebben en waarom ze het niet bij het kadaster opvragen.

Uit praktijk weet ik dat je bij een ww-aanvraag vroeger (misschien nu nog) kopieën van je loonstroken van de laatste 14 maanden moest inleveren. Ik heb meegemaakt dat bij een collectief ontslag je die kopieën moest inleveren en dat je een week later bij een andere afdeling werd geplaatst en je hetzelfde moest doen. Ze zaten op dezelfde gang maar dat papier stak de gang niet over. Ambtelijke wegen zijn ondoorgrondelijk.