Waarom koopakte bij aanvraag bijstand? Gemeente kan toch in Kadaster kijken?

Na bedrijfsbeëindiging moeten we bijstand aanvragen. Daarvoor moeten we de koopakte en hypotheekaktes overleggen.
Maar de gemeente kan dat toch met gemak bij het Kadaster opvragen?
Is het ambtelijke luiheid of kost het de gemeente geld om het op te vragen of staan er extra gegevens in de aktes?
Zijn we verplicht om zelf de aktes te overleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In het Kadaster staan allerlei gegevens van het onroerend goed in Nederland. Gegevens als adres, perceelnrs., grootte perceel, aard bebouwing(en), huidige eigenaar, vorige eigenaren, prijs van het onroerend goed bij passeren van de koopakte. Prijzen van het onroerend goed bij verleden transporten enz. Het Hypotheekregister is een ander registratieorgaan. Hier worden gevestigde hypotheken bijgehouden. Zaken als hypotheekgever (de lener), hypotheeknemer (de bank), het onroerend goed waarop de hypotheek rust, notariële bemerkingen enz. Kortom alles wat direct met de verleende hypotheekgunst is gemoeid wordt hier geregistreerd. Hier worden ook zgn. doorhalingen geregistreerd, dwz. hypotheken die zijn vervallen. Bij een aanvraag WWB moet alles zeer nauwkeurig vastgelegd en onderzocht worden. Zeker als het gaat om het zgn. Eigen Vermogen van de aanvragers. Een van de verplichtingen bij een WWB aanvraag is daarom idd. het overleggen van bescheiden die hierop betrekking hebben. De gemeente gaat met de door u overlegde gegevens bij de diverse registratieorganen wel na of alles in overeenstemming is. Mocht blijken dat bijv. u het huis waarin u woont net vorige week verkocht hebt en u verteld dat niet... Daarom wil de gemeente alle relevante gegevens ook van u hebben... Het is dus geen ambtelijke luiheid.

Misschien gechargeerd maar als ze bij een bijstandsaanvraag zeggen "spring", dan spring je. Wat ik bedoel is dat je uiteindelijk zelf er last van hebt als je 'moeilijk' doet. Je kunt het beste alle gevraagde informatie opleveren, maar het staat je natuurlijk vrij om uitleg te vragen waarvoor ze het nodig hebben en waarom ze het niet bij het kadaster opvragen. Uit praktijk weet ik dat je bij een ww-aanvraag vroeger (misschien nu nog) kopieën van je loonstroken van de laatste 14 maanden moest inleveren. Ik heb meegemaakt dat bij een collectief ontslag je die kopieën moest inleveren en dat je een week later bij een andere afdeling werd geplaatst en je hetzelfde moest doen. Ze zaten op dezelfde gang maar dat papier stak de gang niet over. Ambtelijke wegen zijn ondoorgrondelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100