Als iemand je aanvalt, hoe ver mag je dan gaan met verdedigen?

Mag je alleen uitwijken, of mag je de persoon ook uitschakelen doormiddel hem op de grond te leggen of een klap geven?

(ik vraag dit omdat er net een vraag stond over een soort gelijk onderwerp, niks vreemd haha ;) )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

"Burgerarrest

Burgers die (bijvoorbeeld) een overvaller of een inbreker op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden, maar daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken. (burgerarrest) Doen zij dat wel, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting en dat is strafbaar.

De wet (art. 53 wetboek van strafvordering)

Het zogeheten burgerarrest (citizensarrest) volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering. Daarin staat dat "in geval van ontdekking op heterdaad ieder bevoegd is de verdachte aan te houden". De aangehoudene moet wel 'onverwijld' overgedragen te worden aan een opsporingsambtenaar (politie). Iedere burger mag dus een ander aanhouden als hij ziet dat deze een strafbaar feit pleegt. Daarbij mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Daarbij mag dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden.

Gebruik van geweld

Onnodig geweld mag niet worden gebruikt. Wapens mogen ook niet worden gebruikt. Dit is in ons land voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Uiteraard mag degene die tot een 'burgerarrest' over gaat zich wel verdedigen als de verdachte geweld gebruikt. Deze verdediging moet wel in verhouding zijn met het door de verdachte toegepaste geweld.

Zowel politiemensen als officieren van justitie betrachten in de praktijk in dit soort zaken een zekere coulance richting burgers die het initiatief hebben genomen tot een aanhouding. Het is begrijpelijk dat bij een schermutseling of een enerverende achtervolging degene die de aanhouding verricht meer fysieke dwang gebruikt dan in normale omstandigheden. Het mag echter niet zo zijn dat een verdachte die geboeid is wordt geschopt of geslagen. De fysieke dwang moet ophouden zodra een verdachte zich overgeeft of weerloos is. "

Kortom:
- je mag alleen wat doen bij betrappen op heterdaad',
- geen wapens gebruiken,
- niet meer dan 'nodig' is om ontsnappen te beletten en meteen stoppen met passend geweld nadat slachtoffer zich overgegeven heeft of weerloos is,
- aansluitend meteen de politie inschakelen

NB: je mag niet iemand tegen de grond werken waarvan je ziet dat hij zijn parkeergeld niet betaalt. Dat is namelijk geen misdrijf.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag uit verdediging terug slaan zolang het maar niet erger is dan wat diegene jou aandoet. Ook mag je niet door blijven trappen als degene niks kan terugdoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben kickboxer en heb geleerd dat als je je bedreigt voelt je instinctief in de verdediging modus gaat.

Als eerst moet duidelijk zijn dat noodweer en noodweer exces twee strafuitsluitselgronden zijn. Het is geen recht.
Als jij je moet verdedigen en het komt voor de rechter, dan zal je in eerste instantie gewoon vervolgd worden. Het is dan aan de rechter om te bepalen of jij je straf kan ontlopen omdat er sprake is van noodweer of noodweer exces.
Noodweer betekent in Jip en Janneke taal dat je hebt gedaan wat op dat moment nodig was om de aanval te neutraliseren of weg te komen, en absoluut niet meer dan dat.
Het is een proportionele reactie. Dit betekent dat jij je niet had kunnen redden met minder geweld dan dat.
Noodweerexces betekent dat je meer terug hebt gedaan dan je mocht doen.
Dit omdat je gemoedstoestand door de aanval zo heftig was dat je daardoor jezelf niet meer goed in de hand had.