Mag men zelf een caravan/woonwagen bouwen?

Het gaat niet echt over een caravan, maar om iets wat ik op youtube zag. Kleine woonwagens zeg maar, die lijken op minihuisjes. Volgens mij ziet de wet zoiets als een caravan of woonwagen, hoewel het niet echt zo conventioneel is.
Voorbeelden kan je vinden op youtube bij 'Tiny houses'.
Het is de bedoeling dat het kan gebruikt worden als woongelegenheid voor tijdens bouwen of renovaties, niet voor permanent bewonen. Eventueel kan het nog dienen om wat gasten te laten slapen, maar zeker niet permanent.
Nu vraag ik mij af of dat mag? En of dat op de openbare weg mag worden getransporteerd? En wat zijn de wettelijke limieten?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zou het hoogstwaarschijnlijk op een schamelwagen plaatsen, omdat dat vanzelf al rechtsstaat, en de bedoeling is vooral dat hij staat, en minder dat hij heel de tijd verhuisd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Daar worden zó veel eisen aan gesteld dat ik deze hier niet allemaal kwijt kan.

Summier:

- Het vehikel dient eerst geïdentificeerd te worden (wat voor aanhanger wordt het?)
- De hoofdonderdelen moeten getest worden door het testcentrum Lelystad (TCL)

En dat is nog maar de procedure voor de onderdelen. Het vehikel zal in z'n totaliteit ook nog eens gekeurd moeten worden bij (of door iemand van) het TCL, de aanhanger moet goedgekeurd worden bij de fiscus (BPM), et cetera.

Alle bijkomende eisen en het aanmeldingsproces staan vermeld op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW, zie link)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat als het door een tractor of paard word getrokken, het niet RDW gekeurd moet zijn? Klopt dat of is die vrijheid intussen ook al ontnomen van de brave burger?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb ik tot dusverre niets over kunnen vinden, dus dat durf ik niet te zeggen. En tja... over vrijheid kan je twisten...
Je mag in principe met alles de weg op, zo lang deze de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Dat laatste kan je alleen goed controleren door ieder voertuig te keuren nog voordat deze de openbare weg op gaat.
Nu is men daar in Nederland wellicht iets in doorgeschoten, maar ik vind dit over het geheel genomen een vrij logische vereiste dat een vehikel geen technische gebreken mag hebben. Aan de andere kant ontneem je minder vermogende mensen als overheid wel de kans om zelf iets te bouwen vanwege de kosten die zulke keuringen met zich meebrengen, dus ik begrijp je wel. Ik zie zelf alleen niet echt hoe zoiets eenvoudiger en goedkoper geregeld kan worden zonder in te boeten aan veiligheid.