Kan je rente vragen over uitblijvende reiskostenvergoeding?

Ruim een half jaar geleden heb ik met school een excursie gehad. De kosten voor het heen en weer reizen (€46,-) konden bij de school gedeclareerd worden. Deze heb ik tot de dag van vandaag nog steeds niet vergoed gekregen na herhaaldelijk ze hier aan te hebben herinnerd. Een maand geleden kreeg aan klasgenoot het wel. Ik blij en dacht eindelijk. Ik 's avonds via internet m'n saldo checken maar niks hoor. Weer gevraagd aan me leraar. Deze heeft nagevraagd; is in behandeling.
Kan ik nu een brief naar ze schrijven waarin ik ze sommeer binnen 14 dagen te betalen en dat ik anders 3,0% rente over het bedrag ga rekenen op jaarbasis (mijn gemiddelde rente wat ik er dit laatste half jaar voor had kunnen vangen.) Kan dit en is dit reaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Volgens artikel 6:119 BW bestaat de schadevergoeding bij vertraging in de betaling van een geldsom uit de wettelijke rente gedurende de tijd dat de schuldenaar in verzuim is geweest.

Verzuim treedt op grond van artikel 6:81 BW in wanneer de prestatie direct opeisbaar is (dit is bij een betaling in geld vrijwel steeds het geval, zie ook artikel 6:38 BW) en nadat is voldaan aan de eisen van artikel 6:82 BW.

Artikel 6:82 BW stelt dat verzuim pas intreedt nadat je als schuldeiser een ingebrekestelling hebt verzonden waarin je een redelijke termijn stelt voor nakoming, en dat na deze termijn nog steeds niet betaalt is.

Conclusie is dat je pas wettelijke rente kunt vorderen nadat je een termijn hebt gesteld aan je school van bijvoorbeeld 7 dagen (redelijk) en dat na die 7 dagen nog steeds geen geld overgemaakt is. Vanaf dat moment mag je de vordering van €46,- verhogen met de wettelijke rente gedurende de tijd dat ze niet betalen. Je kunt dus niet de rente terugvordering van de periode voor de ingebrekestelling, immers was er toen geen sprake van verzuim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnxs ;)

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is reëel. En dan moet je ook echt gaan dreigen met de 'wettelijke rente' voor particulieren, en die is zes procent.
Dat gaan ze nooit aan je betalen, maar het zet je argumenten wel kracht bij.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx voor je antwoord +1 Helaas is deze 6% per 1-7-'09 naar 4% verlaagd zie ik zonet :-(
AWM
14 jaar geleden
Sh*t! Je hebt helemaal gelijk, en dat komt om redenen die ik hier niet kan uitleggen helemaal niet goed uit! Het zij zo....
Natuurlijk kan dat. De vraag is: Wil je dat. Hoe lang moet je nog op die school rondlopen?

4% over 6 maanden = 2% en dat van 46 euro is maar liefst 92ct. Ik denk niet dat je school daar echt wakker van ligt.

Ik zou een brief sturen met daarin de situatie uitgelegd en het vriendelijk verzoek eea zsm af te handelen, en bij voorkeur nog voor begin Januari. Dat laatste gebeurt natuurlijk niet, want je school zal dicht zijn deze week. Maar dan heb je formeel een klach ingedient en 'dan moeten ze er wat mee'. Eventueel kan je je ouders mee laten ondertekenen, [als je nog gegn 21 bent]. Deze zijn nl tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wettelijke rente is na ingebrekestelling vorderbaar.
Voor je bedrag is dat een centenkwestie en je maakt er geen vrienden mee, de lak is in dit geval duurder dan de postzegel.
Richt je op de hoofdsom en neem daar wekelijks telefonisch contact over op.
Dan zijn ze daar snel flauw van en betalen wel.
Ik zou er geen deurwaarder achteraan sturen.