Mag je jezelf verdedigen tijdens een inbraak?

Stel er word ingebroken in je huis s'nachts en er ligt een mes/pistool naast je bed (je hebt een wapenvergunning) mag je de inbreker die jou bedreigt er dan mee verwonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (5)

Je mag een pistool al heb je een wapenvergunning niet naast je bed hebben liggen. het wapen hoort in een kluis en zonder kogels er in te zijn opgeborgen. Je mag verder je zelf wel verdedigen maar niet met meer geweld dan nodig is.
ronron1212
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Prima antwoord! +1
Als hij je huis niet verlaat en/of je spullen niet achterlaat mag je hem na sommering dat wel te doen, in beginsel verwonden. Maar natuurlijk wel met de nodige kanttekeningen:

Door een mes of pistool naast je bed te leggen wordt de kans dat je niet proportioneel te werk gaat wel groter. En voorbedachte rade/opzet kan je bij verkeerd gebruik en afloop eerder verweten worden.

Met een mes kun je nog enigszins iemand verwonden zonder dat dat meteen onredelijke schade hoeft te geven. Bijv. als hij niet weggaat (na dreigen) prik je hem in zijn achterste of zo.

Een pistool hoort natuurlijk in huis netjes opgeborgen te liggen achter slot en grendel. Maar je neiging om hem te pakken kan misschien verleidelijk zijn.
Maar op iemand die een pistool gebruikt rust een nog grotere verantwoordelijkheid hoe en wanneer er mee om te gaan, en zal gebruik ervan (dus met kogel) alleen in extreme gevallen (inbreker komt jou met mes tegemoet) gerechtvaardigd kunnen zijn. Wees dus wel op je hoede want voor hetzelfde geld overmeesterd de inbreker je en maakt je het pistool afhandig.

Ook de mate van kundigheid die jezelf hebt met mes of pistool door training e.d. kan van invloed zijn in hoeverre je buiten proportioneel te werk bent gegaan mbt de aangerichte schade.

Maar het is uiteindelijk alleen de rechter die alle factoren in de juiste proporties kan afwegen, en kan bepalen of er bijvoorbeeld sprake is van noodweer(exces). Hierdoor is een precieze afbakening zonder wettelijke formulering, niet te zeggen.
Maar in zijn algemeenheid kun je zeggen: Bij de verdediging dient het minst zware verdedigingsmiddel gekozen te worden. Ook dient van het gekozen middel een terughoudend gebruik te worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer slecht antwoord. Als eerste staat niet vast waarmee de inbreker de bewoner bedreigt. Ten tweede het toebrengen van verwondingen is altijd uit den boze, men dient (ook politie) te trachten ten alle tijde een aanhouding te verrichten zonder dat de verdachte gewond kan raken, dus prikken in de bil is het toebrengen van letsel = geweldpleging = misdrijf. Lang leve wikipedia waar ieder zijn mening op kan geven maar naast de waarheid ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk theo dat aanhouden zonder geweld het beste is. Maar vanwege angst, schrik, kwetsbaarheid, onhandigheid en (hopelijk) onervarenheid zal je daar niet snel aan denken. Vermoedelijk wil je gewoon zo snel mogelijk van die man/vrouw af.
Het blijft zo dat bij de verdediging het minst zware verdedigingsmiddel gekozen dient te worden. Tevens dient van het gekozen middel een terughoudend gebruik te worden gemaakt.
Maar mocht prikken in de bil toch niet proportioneel zijn dan maakt een beroep op exces (door je paniekerige gemoedstoestand) misschien nog kans. Ik ga hier wel bij voorbaat op de stoel van de rechter zitten en dat kan ik misschien inderdaad beter niet doen. Want er blijft inderdaad een grijs gebied waarin moeilijk valt in te schatten wat wel en niet kan en zal vaak alleen een zorgvuldige afweging van het concrete geval door de rechter uitsluitsel bieden. Des temeer in geval van noodweerexces.
Je mag de man aanhouden en proportioneel geweld gebruiken.
Wat proportioneel geweld is bepaalt de rechter eventueel.
Doodschieten valt daar in elk geval niet onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen.

Zolang de inbreker slecht bedreigt mag je hem niet verwonden, dat is namelijk geen proportioneel geweld maar gebruik je een overmacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag de inbreker niet gericht en doelbewust verwonden. Als je hem probeert aan te houden (of uit je huis te jagen), hij zich verzet en daarbij gewond raakt is er waarschijnlijk geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is weldegelijk een probleem, zolang de inbreker zelf geen fysiek geweld gebruikt mag jij dat ook niet. Hier wordt dus enkel gesproken over bedreiging en nee dat mag men er geen daadwerkelijk geweld tegenover zetten en zeker niet met een wapen mits de bedreiging zo ernstig is dat aannemelijk is dat de inbreker overgaat tot gebruik van geweld.
In principe mag je hem er niet mee verwonden. Mocht dit wel gebeuren en de inbreker doet hier aangifte van valt dit qua verdediging onder 'nootweer' (simpel gezegd zelfverdediging). Mochten de verwondingen van de inbreker buitensporig zijn kan het worden gevoerd op 'nootweer excess' (dat je door de emoties en de situatie verder bent gegaan in je zelfverdediging).