Kun je als gepensioneerde van een Eindloonregeling worden geplaatst in een middelloonregeling?

Sinds mijn 60ste ben ik met de VUT en momenteel ben ik 64. Op basis van mijn eindloonregeling ben ik met pensioen gegaan. Is het nu mogelijk dat ik ten tijde van mijn pensionering een pensioen krijg op basis van een middelloonregeling?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij niet. Het opgebouwde pensioen is in het verleden opgebouwd op basis van een gesloten overeenkomst tussen werkgever, werknemer en pensioenuitvoerder. Bij wijziging van een bestaand contract, moeten partijen het daarover eens zijn. Als er geen overeenstemming is, kan de regeling niet gewijzigd worden.

Veel pensioenfondsen zijn geruisloos overgegaan op een middelloonregeling. Ik kan helaas niet zo gauw de bron voor je opzoeken. Trouwens, pensioenfondsen hebben de laatste jaren al meer bezuinigingen doorgevoerd. Zo zijn bijvoorbeeld partners van pensioengerechtigden soms opeens rechtenloos geworden. Ze krijgen opeens niets als hun man/vrouw overlijdt: Pats boem.... Het hangt van het pensioenfonds af. Er valt niets tegen te doen, dat is het ergste. Informeer eens bij je pensioenfonds. Ze horen trouwens elk jaar een overzicht te verstrekken waarop een en ander dient te staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100