Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verbranden van geld verboden in Nederland/Europa?

Vandaag ben ik te weten gekomen dat in de US het bij wet verboden is om de dollar te verbranden. Is dit ook in Nederland/Europa het geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/geld-verbranden.63132

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het bankbiljet blijft eigendom van de Europese Centrale Bank (ECB). Het bankbiljet mag dus niet verbrand worden, door de persoon, die het in zijn bezit heeft ( niet zijnde de eigenaar).

De ECB zou aangifte kunnen doen van vernieling in geval van verbranding.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Papiergeld is een waardepapier aan toonder, de bezitter
kan waarde ontlenen aan het bezit van papiergeld (muntgeld ook maar dat brandt slecht.
Volgens mij mag je geld niet verbranden of anderszins vernietigen, het verdwijnt dan it de roulatie en beinvloedt de waarde van het resterende papier geld.

In de USA wordt dat als minachting gezien, net als het verbranden van de Amerikaanse (USA) vlag.
Overigens zal men bouten het land zelf het verbranden mogelijk niet erg vinden, de resterende dollars worden daardoor immers meer waard.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The KLF heeft in 1994 een miljoen Britse Ponden in de fik gestoken. Ze zijn daarvoor wel afgereisd naar een afgelegen plekje. Ze zijn er nooit voor aangeklaagd, dus ik ga er van uit dat het in Groot Britannie in elk geval niet verboden is om je eigen geld te verbranden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde had het dan aan mij gegevenxD
het is een kort antwoord maar nee dit is niet verboden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding