Tot hoe laat mag je kleding gaan passen in een winkel als een winkel bv tot 1700 uur open is?

Kortom: alleen winkel als sluitingstijd 1700 uur heeft, moet je dan de winkel uit zijn ok 1700 uur of mag je tot 1700 uur nog binnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (3)

Ik werk zelf in een winkel dus kan er over mee praten.

Bij ons mag er in principe 5 minuten voor sluitingstijd niemand meer naar binnen komen. Op dat moment zeggen wij ook nog tegen de klanten die in de winkel zijn dat we over 5 minuten gaan sluiten. Hierbij heb je dus eigenlijk nog 5 minuten de tijd om te doen wat je wilt, dat wel los gezien vanuit het feit dat er dan om 17:00 soms nog mensen zijn die door blijven passen van schoenen en kleding.

Kortom, een winkel mag je er niet uitschoppen, ook al is het na sluitingstijd (als je al in de winkel was) en mag je gewoon nog je kleding passen tot wanneer jij denkt dat je klaar bent. Maar denk er wel om, alles wat je na sluitingstijd nog wilt doen is hartstikke asociaal! Personeel wilt ook naar huis en de tijd die na sluitingstijd nog wordt besteed aan klanten wordt niet mee genomen in het loon.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet te vergeten dat er dan soms nog afgerekend moet worden en pas daarna de kassa opgemaakt kan worden....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Reuze irritant, moet je tot 18:00 uur werken en sluit je pas om half 7 de deur van de winkel af.
Mag , mag , bij een kleine winkel waar de eigenaar de zaak sluit zou het kunnen zijn komt u nog maar EVEN binnen . Maar bij de grote zaken wordt er om geroepen wilt u alstublieft er aan denken wij gaan zo sluiten wilt u naar de kassa gaan , bij de deur staat iemand die je tegen houd en je zegt wij gaan zo sluiten u mag er niet meer in . Bij de pashokjes mag je er misschien nog net een keer in maar dan is het toch nu opschieten . Het is natuurlijk anders in dure merk zaken ook in de bruidsmode gaat men vaak nog even door maar het boven staande sluit beleid wordt bij de bijen korf maar ook de Hema aangehouden .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Het is ook een kwestie van sociaal gedrag vertonen. Zowel voor de klant als de winkelier.
Dat bepaalt de eigenaar van de zaak zelf.

Feitelijk zou het zo moeten zijn, dat je als klant tot 17.00 uur nog binnen kunt, want dat zijn de openingstijden van de winkel.

Het is dan alleszins wél redelijk dat:
- de klant die om 17.00 uur binnen komt een beetje opschiet, binnen een kwartier moet hij toch wel weg zijn;
- de eigenaar van de zaak het winkelkpersoneel doorbetaalt (in geld of in (extra) tijd) voor de extra gewerkte minuten. De klant is koning en een negen-tot-vijf-mentaliteit van het personeel past daar niet bij.

Is het asociaal om net voor 17.00 uur binnen te komen? Helemaal niet. Als je dan niet meer zou mogen komen, moet men de zaak om 16.45 uur sluiten en niet stellen dat men tot 17.00 uur open is.
Computoon