Mag ik door verhuurder veroorzaakte schade in mindering brengen van de huur?

Verhuurder weigert hierop te reageren. Het gaat om een bedrag van 670 euro. Heb hem eenmaal per e-mail verzocht hierop te reageren. Bij het uitblijven van een reactie (termijn een maand) gesommeerd per brief om het bedrag over te maken. Nu 6 na het versturen van de (aangetekende) brief, nog geen enkele reactie. Mag ik dit inhouden van de huur? Het lijkt mij dat de bewijslast dan komt te verliggen. Hij ontkent niet, bekend niet, en laat me eigenlijk geen keus. Dit bedrag is ook te weinig om een advocaat in te schakelen via de rechtsbijstand.

Toegevoegd na 21 uur:
Ter verduidelijking. De verhuurder heeft schade veroorzaakt aan mijn eigendom en niet de het zijne, de huurwoning. Hij heeft tijdens werkzaamheden de tv (3 maanden oud) van de tv-meubel gestoten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja dat mag. Doordat u de verhuurder aansprakelijk hebt gesteld, heeft u een vordering op hem. Hij heeft ook een vordering op u (de huurpenningen). De wet geeft u het recht om openstaande vorderingen met elkaar te verrekenen. (Artikel 127 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek). U moet de wederpartij daar wel schriftelijk van op de hoogte stellen (6:128 BW).

Overigens klopt het niet wat u zegt: de bewijslast blijft bij u liggen. Wat er wel verandert is dat als de verhuurder het oneens is met de aansprakelijkheidsstelling, dat hij naar de rechter moet en niet u.

Voordat u hiertoe over gaat moet u toch even goed nadenken of u genoeg bewijs om handen heeft om dit zo af te dwingen. Een enkele mondelinge verklaring, zonder getuigen, kan gemakkelijk ingetrokken worden en dan wordt uw woord tegen het zijne, waarbij u uw woord moet bewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, dat mag niet, hiervoor dien je naar het juridisch loket en/of de sociaal raadsman te gaan, deze weten hoe je de verhuurder aan moet pakken.

als je het toch op de te betalen huur wilt inhouden, raad ik je aan niet het hele bedrag in te houden, maar bijvoorbeeld 250,- euro. (dit bedrag moet je dan ook apart houden om onmiddellijk te kunnen betalen, als dat moet/opgelegd wordt.)
waarom? je blijft namelijk in gebreke, oftewel jij doet ook iets wat niet mag...

Toegevoegd na 1 dag:
(niet handig informatie achterhouden, maakt adviezen/ antwoorden waardeloos, want niet logisch, niet feitelijk!). met deze laatste informatie is het verhaal heel anders:
je moet je eigen verzekering op de zijne afsturen. jij claimt
een kapotte tv door de verhuurder vernield, per ongeluk
doet er niet toe en eist een nieuwe, heb je de aankoopbon,
die heb nodig en verder laat je de verzekering het werk
doen, daar betaal je al jaren premie voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt: huurcommissie doet alleen iets als de huur niet klopt t.o.v. de woning (puntensysteem). een sociaal raadsman is een jurist, die wordt betaald door de overheid voor mensen met een klein inkomen.
bij deze en bij het juridisch loket, ook door de overheid betaald, kun je advies vragen, of en wat je kunt doen, hoe je je geld terug kunt krijgen op een legale manier, dus of het haalbaar is en hoe. wat je ook nog kunt proberen is, afhankelijk van je woonplaats, een ombudsman. als dat allemaal niet lukt, is de mogelijk er nog van aandacht van de pers, het lokale "sufferdje" dat schande spreekt van verhuurder x met het hele verhaal er bij.

daarna kan je nog naar een (deel)gemeente toestappen, is de overheid, je kan allicht vragen stellen bij iemand van 'huisvesting' -zaken... en dan is er ook nog de lokale omroep, radio en tv ! met consumentenzaken, die ook onderwerpen uitspitten soms. je ziet het, er is nog hoop! :)
Afhankelijk van hoe sterk je staat. Is het schade aan zijn eigendom waar jij geen last van hoeft te hebben dan heeft hij geen probleem als jij dat zelf gaat/laat verhelpen. Wel als hij bijv bij jou in huis bijv de kraan afbreekt of een slot kraakt waardoor je woongenot wordt aangetast. Het mag dus niet maar je kan het al dwangmiddel gebruiken. Als hij al niet reageerde op je aan getekende brieven zal hij hij hier ook weinig mee doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had eigenlijk naar de huurcommissie moeten gaan. Dan hadden deze kunnen beslissen dat je tijdelijk flink minder huur had mogen betalen todat het gebrek was verholpen. Ga alsnog naar de huurcommissie Ik hoop dat je foto's van voor en na hebt en alle correspondentie hebt bewaard, anders sta je niet sterk.