Bij steeds meer pompstations aan de snelweg moet je betalen voor het toilet. Mag je dit weigeren of niet?

geen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat de oliemaatschappijen zich diep moeten schamen dat ze daar geld voor vragen. Zeker als je er een tank benzine hebt gekocht. Wat zijn dat voor absurd hebberige CEO's? Gewoon de kosten van het toilet bij de benzineprijs in doen... Klaar! Bij welke oliemaatschappij moet je dan trouwens betalen, op dit moment? Ik heb het op dit moment nog niet gezien (alleen in Duitsland). Dan sla ik die voortaan mooi over aan de snelweg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat vind ik dus ook. je betaalt onderhand voor een volle tank al 70 - 80 euro, dus mag ik aannemen dat daar de toiletman van kan worden betaald...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou mmm er zijn er al diverse hoor in NL: afgesloten met een stalen draaihek, waar je alleen door kunt als je geld in een automaat gooit. Dus (en velen met mij).... pis ik wel even in de bosjes naast de parkeerplaats.

Antwoorden (8)

Ja natuurlijk! Je zal dan wel je plas in moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ enige juiste antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Betalen of de snelweg verlaten en in de bosjes gaan zitten met het risico op een prent (bekeuring)
:-))
bamibal
12 jaar geleden
@z11: wildplassen buiten de bebouwde kom is niet verboden.
Als er een schoteltje ligt, maar er staat geen prijs aangeplakt, dan hoef je niet te betalen.

Toegevoegd na 1 dag:
Diegenen die hier minnen, denken niet veel verder dan de lengte van hun neus. _Uiteindelijk_ gaan die centen die je voor zulke toiletten moeten betalen, maar gigantische huizen van uiterst rijke bazen van de betreffende benzinemaatschappijen.
Je betaalt al 70 euro voor een tank benzine. Daarbij is de benzine aan de snelweg ook nog eens asociaal duur vergeleken met andere pompen. Natuurlijk, je bent niet _verplicht_ daar te tanken. Maar dat doet niks af aan 't feit dat 't uiterst krenterig is van de bazen van de benzinemaatschappijen om apart ook nog eens voor de toiletten te laten betalen. En helaas... Zoals ik het hier lees, trapt men er nog massaal in ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een schoteltje ligt, is de bedoeling dat je daar wat geld op legt voor degenen die de toiletten schoonhoudt. Ook als er geen specifiek bedrag staat vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan best de bedoeling zijn. Maar je leest niet goed. Ik zei dat je dan niet hoeft te betalen. En dat hoeft ook niet, als er geen bedrag bij staat.
Er is dan geen wettelijke verplichting te betalen. En waarom zou je ook, als je er al 70 euro hebt uitgegeven aan benzine. Zielig dat zo'n rijke oliemaatschappij met gigantische winsten dat niet kan betalen.
En kom niet aan met 'dan verdient het personeel bij het benzinestation daar minder'. Ook dat is dan gewoon de fout van de betreffende oliemaatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef toch een min, je neemt toch ook geen flesje water mee of een bosje bloemen gratis omdat je al een tank vol hebt gegooid en bij dat artikel stond geen prijs? En de baas verdiend al zoveel en heeft al een groot huis.....iets kopen of er gebruik van maken kost je geld, een toiletjuffrouw werkt nu eenmaal niet gratis en als je beseft hoeveel mensen er zijn die toch graag een vies toilet achterlaten vind ik 50 cent fooi toch niets voorstellen? Waar hebben we het toch over....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 50 cent dan toch niks voorstelt... Waarom kan een benzinemaatschappij met miljarden winst dan niet voor een fatsoenlijk schoon toilet zorgen? Een flesje water of bloemen is trouwens heel iets anders... Het kopen daarvan is nl. niet een behoefte van _iedereen_. (Zeker niet bij zo'n dure pompwinkel.) Je behoefte kunnen doen is _wel_ een behoefte van iedereen (op gezette tijden dan, natuurlijk. Je kan er niet aan ontkomen). Ik weet niet precies welk land het is... Ik geloof Engeland. Daar kan je gewoon in elk dorp gratis naar het toilet. Overal hebben ze die dingen gebouwd. Zo hoort het. Als je er geld voor gaat vragen: DAN wordt het juist een weer puinhoop BUITEN de toiletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mmm,Ik snap wat je bedoeld, maar die benzinepomp wordt echt nier rijk van het toiletbezoek, de olie is gewoon stervensduur, het wordt ook duur ingekocht in het buitenland. Maar over het toilet, sja, er zitten vaak toiletjuffrouwen of heren die zich opofferen het smerige toilet voor jou bezoek weer schoon te maken. Het is 1 van de allersmerigste baantjes die er zijn en ik persoonlijk vind dat ze naast het schammele inkomentje wat ze ermee verdienen best een fooitje van de bezoekers mogen ontvangen, al is het niet voor jou waar ze amper werk aan hebben, maar dan voor de bezoeker voor jou die geen zin had het smerige maandverband in de prullenbak te gooien en die het smerige toiletpapier aan de muren heeft afgeveegd en op de grond gepiest heeft.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze moeten ook niet rijk worden van toiletbezoek, ze worden al rijk van benzine en met al die miljarden kunnen ze die toiletjuffrouwen wel een beter loon, betere middelen en nieuwe toiletten geven.
Ja dat mag je weigeren. Of je erin komt is een tweede.
Soms moet je een muntstuk van 50 eurocent erin werpen.
Een andere keer is er een toiletmijnheer/vrouw aanwezig.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om voor een schoon toilet te moeten betalen. Als je ziet wat voor een zooi mensen in een openbaar toilet maken! Dan ben ik blij dat mensen dit werk nog willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet misschien betalen, maar dan krijg je tenminste wel een schoon toilet! Werk zelf op een pomp met gratis toilet.. En het is afschuwelijk wat mensen soms doen op het toilet (schrijven op de muur met poep etc). Door een bedrag te vragen is er een toiletjuffrouw aan te nemen (of toiletten te verhurd ) en heb je een schoon toilet.

Als jij weigert te betalen voor de service kunnen ze jou daar weigeren. En als er net even niemand zit omdat ze schoonmaakt kun je er, ondanks het niet netjes is, wel voorbij lopen. Maar deze toilet juffrouw biedt je wel een schoon toilet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind wel dat als er schoongemaakt wordt: even betalen, je zat wel op een schoon toilet.
Als het ergens vies is en ik moet nodig draai ik toch echt om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is eigenlijk niet eerlijk dat diegene die wel schoon zijn dus eigenlijk moeten betalen omdat er ook viespeuken zijn.
En besef je wel dat de maatschappij waar je voor werkt gigantische winsten maakt? Laat ze daar maar die toiletjuffrouw/meneer van betalen.
Betaal je voor 60 euro aan benzine... Moet je ook nog eens lopen klooien met kleingeld om naar de WC te kunnen. In mijn ogen absurd en verre van klantvriendelijk.
Net als de bandluchtautomaat... Ook zo klantonvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een bepaald tankstation[weet even de naam niet meer]moet je 50 cent betalen,maar je krijgt dan weer een kaartje uit de automaat dat je 50 cent korting krijgt bij aankoop van iets uit het tankstation.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat de spullen in een benzinestation allemaal zwaar overpriced zijn. Zodoende is je 50 cent misschien hooguit 25 cent waard (vergeleken met een normale supermarkt).
Dus dan heb je in elk geval 25 cent verlies voor iets wat gewoon gratis zou moeten zijn. De benzinemaatschappijen verdienen meer dan zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens, wij hebben onze WC's ook nog altijd gratis. En ja, anderen zijn op veel stations de dupe van de mensen die het wél vies maken. Maar ben het er niet mee eens dat ze dikke vette winst maken..de hoofden van shell,esso etc. natuurlijk wel. Maar veel stationeigenaars zijn franchisers en als je kijkt wat die verdienen... nouja, die worden er niet écht rijk op. De staat pikt daarbij ook gewoon ongelovelijk veel in.. en @Maria16 dat zie je veel in Duitsland. Al zijn die kaartjes tegenwoordig ook alweer duurder. Daarbij moet je maar net iets willen kopen...
Ik betaal regelmatig niet, loop gewoon door alsof mn neus bloed. En nooit iemand die er wat van zegt. Wat je ook kan doen, eerst plassen, dan zeggen dat je portemonnee in de auto ligt en gas geven.

Volgens mij mogen ze wel geld vragen, maar ben jij niet verplicht te betalen. Tenminste, dat is zo in de horeca. Omdat het toiletbezoek hoort bij de kosten in te zitten. Want anders gaan ze straks geld vragen voor het gebruik van bestek, of een tafeltje... dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de horeca ben ik het met je eens (al mogen ze wel 'consumptie verplicht' op de wc zetten), maar dit gaat specifiek over een tankstation ; de in potentie meest smerige toiletten ter wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vermeldt niet dat hij diensten van het pompstation afneemt, dus of hij er tankt of er alleen naar het toilet gaat. Als dat laatste het geval is, maak je gebruik van diensten (het bieden van een toiletruimte, het schoonmaken ervan enz.) zonder ervoor te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geepstar, in sommige landen vragen ze serieus geld voor bestek haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"..., dus of hij er tankt of er alleen naar het toilet gaat. " Ik ken eigenlijk NIEMAND die naar een benzinepomp aan de SNELWEG gaat om vervolgens NIET te tanken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm, als we naar een verre stad gaan om te shoppen, en we hebben dorst, moeten naar de wc, hebben honger of we rusten even uit..tanken we NIET..Dus hier heb je al 1 iemand..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wel eens gehad dat ik er specifiek alleen om te plassen stopte.....en uiteraard betaal ik daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou mmm ik sta wekelijks bij een benzinestation op de parkeerplaats omdat ik verplicht ben 30 minuten pauze te houden ( vrachtauto): de hele parkeerplaats staat vol met auto's, vrachtauto's en busjes die niet tanken, maar pauze houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog: dan zouden de kosten kunnen worden verdeeld tussen de overheid en de benzinemaatschappij. Er kan ongeveer berekend worden welk deel wel en welk deel geen gebruik maakt van de tank. Dat is dan de verdeelsleutel. Ik vind je behoefte doen een eerste levensbehoefte die altijd en voor iedereen gratis behoort te zijn. Lees: kosten verdeeld over iedereen. Dan wordt het ook niet zo'n smeerboel BUITEN de toiletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm, je maakt je wel erg druk. Drinken is de NUMMER EEN levensbehoefte (niet je behoefte doen) moet drinken in een pomp station dan ook gratis zijn?..
Ga jij elke dag 100x bij een benzine pomp naar de wc, zodat je elke dag 70 euro aan een toilet kwijt bent of zo? Sorry hoor, ik zit dan wel soms krap bij kas, maar ik maak me geen zorgen om 70 CENT voor een schoon toilet, als ik af en toe dan eens naar zo'n toilet ga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm "Ik ken eigenlijk NIEMAND die naar een benzinepomp aan de SNELWEG gaat om vervolgens NIET te tanken."
Hier is er een. Op vakantie doe ik dat vaak genoeg, eens in de 3 uur stoppen om wat te rusten, te eten en naar het toilet te gaan. Tegen de tijd dat de tank leeg is wordt die stop ook gebruikt om te tanken.
De vraag is of je het mag weigeren.
Dat ligt er aan of er een bordje met tekst bij staat.
Als er niets staat en alleen een schoteltje ofzo MAG je betalen maar HOEFT het niet.

Als er een bordje staat of hangt met de tekst dat toiletbezoek €0,50 kost MOET je betalen.

Dan is het een overeenkomst die je aangaat door naar binnen te gaan.

Zelf vind ik het een goeie zaak dat er betaald wordt om de bende schoon te houden.

In Duitsland (en andere landen) vind ik het systeem perfect. Je betaald € 0,70 om naar binnen te mogen. Je krijgt hiervoor een kaartje van € 0,50 die je vervolgens kunt inwisselen als je een consumptie neemt. Eigenlijk betaal je dan maar € 0,20 voor een schoon toilet.
De kaartjes kun je bij veel verschillende eet/drink gelegenheden inwisselen dus als je na de maaltijd moet, neem je het kaartje mee naar de volgende stop. Kaartjes zijn zelfs een jaar geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik betaal alleen als ik een schoon toilet aantref. Ik leg bij vertrek wat neer en anders pak ik een gedeelte terug van wat ik betaald heb. Laatst was papier op in een wc en die juffrouw boos zijn dat ik niet wou betalen. Wat denk je dat hoort er ook bij.
12 jaar geleden
Je mag dat weigeren maar dan hebben zij ook het recht om jou de toegang te weigeren.
Tenslotte vragen zij enkel een vergoeding om de gebruikte toiletten zuiver te maken voor de volgende klant.

Trouwens..
Zou jij graag werken zonder betaald te worden?
Of zou jij graag naar een toilet gaan waar reeds tientalle mensen op of naast de bril hebben geplast?

Indien je per uitzondering geen geld meer op zak zou hebben dan kan je dat altijd beleefd aangeven en dan is de kans groot dat men jou toelaat.
Uiteraard kan je ook aanbieden om zelf een paar toiletten proper te maken maar ik vermoed dat je dan toch liever die kleine som neerlegt voor jouw comfort?