Ik heb rijbewijs B. Mijn auto weegt 1100 kg. Hoe zwaar mag de caravan maximaal zijn?

Volgens mij mag de totaalcombinatie niet boven de 3.500 kg uitkomen. Het gewicht van de caravan (geladen en wel) mag niet boven de 1100 kg uitkomen.

En wat gaat de wetgeving voor 2013 voor mij betekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Het gaat niet alleen om het gewicht van de caravan, er geldt ook dat de auto (zonder lading) zwaarder is dan de aanhanger. Hierbij wordt er niet gerekend met de daadwerkelijke massa van de caravan, maar met de totale maximale massa, dus gewicht van de aanhanger plus de laadcapaciteit.

Dat betekent dat als de caravan maximaal 1100 kilo is, dat de auto (zonder lading!) minstens 1100 en maximaal 2400 kilo mag wegen.

Toegevoegd na 48 seconden:
Wetgeving van 2013 verandert niets, zolang u aan bovenstaande eisen voldoet.