Hoe rechtsgeldig is een eigen gemaakt samenlevingscontract die door beiden partijen wordt getekend?

Graag met bron!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (4)

Je kunt ook zelf je afspraken op papier zetten en ondertekenen. Dat is een rechtsgeldige overeenkomst.
Een notaris is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, maar via de notaris is wel nodig voor fiscale partnerschap en partnerpensioen begreep ik?
Onderlinge afspraken zijn rechstgeldig, zelfs als ze mondeling zijn gemaakt. Ze zijn dan echter lastrig te bewijzen, dus ets op schrift stellen is wel zo slim.
Je bent dan ook beiden verplicht je er gewoon aan te houden.

Alleen wanneer er zaken als voogdij of erfrecht in het samenlevingscontract worden opgenomen, kan het verstandig zijn er een notaris naar te laten kijken, om zeker te weten of het juridisch allemaal rechstgeldig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het contract is rechtsgeldig, maar het is niet tegenstelbaar tegenover derden.
Daarvoor moet je het contract laten registreren. Dat kost niet heel veel.
Het contract is dan dwingend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overeenkomst geldt tussen partijen maar niet tegenover derden. Dat is algemeen contractenrecht. ( boek 6 BW, titel V)
Crediteuren spreken dus degene aan die de schulden heeft gemaakt en voor derden is er bijvoorbeeld niets gemeenschappelijks tenzij dat kan worden bewezen met bonnetjes etc. Erven doe je niet van elkaar. Daarvoor is een testament noodzakelijk.

Wil je een fiscaal partnerschap,dan kan je dat bij de belastingaangifte melden maar daaraan zijn anno 2012 wel eisen verbonden:
er moet sprake zijn van een van onderstaande situaties:
- er is een notarieel samenlevingsovereenkomst gesloten
- uit de relatie is een kind geboren
- u heeft het kind van de ander erfkend ( de man dus)
- u bent voor de toepassing van de pensioenregeling aangewezen als partner
- u bent gezamenlijk eigenaar van de woning.
Er zijn meer mogelijkheden, raadpleeg desgewenst de site van de belastingdienst.

Je kunt ook via de notaris een samenlevingscontract regelen, maar ook dan erf je niet automatisch van elkaar.Je kunt er heel veel dingen in regelen, wat van wie is, hoe het zal gaan als je uit elkaar gaat, noem maar op. Daarnaast is er ook een testament nodig. Dat alles brengt wel kosten met zich mee.

Ik raad mensen altijd aan, als de relatie serieus bedoeld is, een geregistreerd partnerschap aan te gaan
(BW 1: 80a-80 g). Dat gaat net als een huwelijk, dus bij de gemeente. Veel hoeft dat niet te kosten als je het op een maandagochtend of een ander goedkoop ( of gratis) dagdeel doet. Er zijn twee getuigen nodig. En een hele meute vrienden is niet nodig, het kan gewoon met zijn vieren. Daarna is alles net als bij een huwelijk geregeld, ook w.b. erven, pensioenrechten etc.
Ga je uit elkaar ondanks alles, dan kan het via de advocaat. Er is dan geen officiele echtscheiding nodig. Kortom, praktisch en deugdelijk geregeld.