Mijn broer heeft vorige week een das aangereden. Het beest was dood. Nu hoort hij dat hij daar aangifte van moet doen. Klop dat ? En waar (on-line) ?

Toegevoegd na 11 minuten:
De aangifte zou noodzakelijk zijn om de schade via de verzekering te kunnen verhalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

De informatie op internet is niet eenduidig.
Een artikel stelt dat 'bewijs' kan worden geleverd door een foto te maken:

"In principe kun je niemand aansprakelijk stellen voor het feit dat het wild losloopt, dat is nou eenmaal zo. Je kunt deze schade dan ook nergens anders verhalen dan op je eigen verzekering. Vrijwel alle verzekeraars bieden dekking voor dit soort schaden indien je een beperkt cascoverzekering voor je auto sloot ( de zogenaamde WA plus verzekering) of een volledig cascoverzekering (zogenaamde All risks verzekering).

Indien je dan ook te maken krijgt met een dergelijke schade is het verstandig contact op te nemen met je eigen verzekeraar. Wel zal deze vaak “bewijs”willen van het feit dat je voertuig ook inderdaad beschadigd raakte door een beest en niet door een andere (wellicht niet gedekte oorzaak). Dit bewijs kan bijvoorbeeld bestaan uit een verklaring van een expert maar je kunt hier misschien zelf ook wel voor zorgen, bijvoorbeeld door een foto te maken direct na de aanrijding met je mobiele telefoon.

In vrijwel alle autoverzekeringen is opgenomen dat schade ontstaan door een aanrijding met dieren niet van invloed is op de korting voor schadevrij rijden."

Een ander site adviseert inderdaad de politie in te schakelen:

"Wat te doen bij het aanrijden van wild?
Bel direct de politie 0900 8844, ook als het dier niet blijft liggen. Dit is ook noodzakelijk indien u uw schade vergoed wil krijgen van uw verzekering.

Probeer zo goed mogelijk de locatie door te geven.
Wacht de komst van de politie of de faunabeheerder af.

Wat moet u beslist niet doen!
Rijd niet door, dat is strafbaar.
Ga nooit achter het dier aan, laat dit aan de deskundige faunabeheerder over.
Bel niet met de dierenambulance maar met de politie. In het wild levende dieren, zoals edelherten, wilde zwijnen en reeën, hebben weinig kans na revalidatie te overleven.
Neem het aangereden wild nooit mee. Geef het ook niet aan derden. Het zijn beschermde dieren en de Flora- en Faunawet staat dit niet toe. Dit is dus strafbaar."

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de politie contacteren.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er bestaat geen aangifte- of meldingsplicht als je een das hebt aangereden.
wel vraagt de stichting das en boom dit soort incidenten te melden, zodat ze de dassen beter kunnen beschermen.

Toegevoegd na 30 minuten:
nav je toevoeging: bel morgen de verzekeringsmaatschappij even.
Rieneke1
11 jaar geleden
Je broer hoeft geen aangifte te doen. (tenzij hij zelf schuld heeft aan de aanrijding) Hij hoeft alleen een melding te doen. (verschil tussen melding en aangifte staat in de link)
Dit kan niet online maar alleen op een politiebureau. Het enige waarom je dit moet doen is omdat ze het dier dan kunnen weg halen. Dus als het een week geleden is zou ik het lekker laten zitten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet dit direct melden, je mag zelfs niet doorrijden. Dat zou doorrijden na een ongeval zijn en dat is strafbaar!

Je kunt gewoon de politie bellen op 0900-8844 en zij zullen de betreffende instantie inschakelen om het door op te ruimen dan wel op te sporen. Dit geld namelijk ook als het dier toch doorgelopen is, Het dier kan ernstig gewond zijn en uit zijn lijden moeten worden verlost.