Mijn zoon moet worden verhoord voor een ernstig misdrijf..mag de politie zijn mobiel onderzoeken?

Toegevoegd na 6 minuten:
Hij is 17 Jaar. Mag de politie dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (2)

Ja, dit mag, het mobiel kan gebruikt zijn voor de daden waarvan hij verdacht wordt en mag derhalve onderzocht worden als hij de telefoon op zijn lichaam droeg tijdens zijn arrestatie.

Is de telefoon beveiligd met een wachtwoord hoeft hij niet mee te werken, hij hoeft de telefoon niet te ontgrendelen of zijn wachtwoord te geven.

Echter als hij de daad niet verricht heeft is het verstandiger om mee te werken, de onschuld zal dan sneller bewezen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Of het in het onderhavige geval ook mag valt natuurlijk nog maar te bezien. Want er zijn zeker beperkingen voor het OM waaruit blijkt dat het toch niet mocht. Zie antwoord mrtomaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt gesproken over een mobiel, dan ga ik van een mobiel uit en niet van een smartphone, daarnaast blijft overeind staan dat het "gewone" berichten verkeer (telefonie / sms) wel doorzocht mogen worden de overige bestanden en functies niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Als letterlijk een mobiel bedoeld wordt is dit het juiste antwoord.
Ervan uitgaande dat een 17-jarige een smartphone als mobiel heeft en de Nederlandse wet van toepassing is:
"mag de politie zijn mobiel onderzoeken?"
Wellicht, dat zal liggen aan de aanklacht en hoe relevant de smartphone is in het onderzoek/de aanklacht.
"mag de politie dit zomaar doen?"
Nee.

Mocht je in België wonen:In België mag de politie zonder toestemming van de rechter een inbeslaggenomen mobiel van een verdachte doorzoeken.
In dat geval een duidelijke "Ja."

http://www.nu.nl/mobiel/4040943/hof-oordeelt-politie-smartphone-niet-zomaar-mag-doorzoeken.html

Hof oordeelt dat politie smartphone >niet zomaar< mag doorzoeken

De Nederlandse politie mag de smartphone van een verdachte na inbeslagname niet meer zomaar doorzoeken. Dat is in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dat heeft het Hof Arnhem-Leeuwarden op 22 april geoordeeld, maar de uitspraak is pas woensdag naar buiten gebracht.
De politie mag volgens de Nederlandse wet een smartphone doorzoeken op basis van de algemene bevoegdheid voor inbeslagname. Deze bevoegdheid is heel breed en geldt voor allerlei objecten die een verdachte bij zich heeft.
De smartphone is volgens het Hof echter een speciaal privéobject dat niet zomaar mag worden doorzocht: "De technische ontwikkelingen anno 2015 brengen met zich dat er via een smartphone niet alleen toegang wordt verkregen tot verkeersgegevens, maar ook tot de inhoud van communicatie en privé-informatie."

Een voorbeeld waarin de rechter oordeelde dat smartphone wel onderzocht mocht worden.
http://juribus.eu/rbobr20153228-doorzoeken-van-smartphone-kan-wel-obv-art-94-sv/#sthash.8SZr3LQW.dpuf

Toegevoegd na 5 uur:
Met dank aan theod:

Overigens mag ook bij een smartphone het "gewone" berichtenverkeer (telefonie / sms) ook doorzocht worden, het overige dat op de telefoon aanwezig is niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Voor de situatie van Belgie lees ik ook iets over dat alleen het flash-geheugen mag worden gelezen. Wat dat is weet ik niet, maar misschien ben jij daar meer in thuis?!
http://tweakers.net/nieuws/102843/nederlandse-politie-mag-een-smartphone-niet-zomaar-doorzoeken.html http://caneghem.be/mag-de-politie-je-smartphone-lezen-belgie-nederland/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"dat alleen het flash-geheugen mag worden gelezen." Ik lees meer "dat" het flashgeheugen uitgelezen mag worden. Niet dat >alleen< het flash uitgelezen mag worden.
http://tweakers.net/nieuws/102445/belgische-politie-mag-flashgeheugen-in-beslag-genomen-telefoons-doorzoeken.html In principe is dat een "technische" manier om te zeggen dat ze in je telefoon mogen kijken en je whatsappberichtjes door mogen snuffelen. Als iemand een hardeschijf (geen flashgeheugen) in een mobiel weet te krijgen zal dat ook uitgelezen mogen worden, echter is dat onwaarschijnlijk. Waarom niet gewoon over geheugen wordt gesproken is me niet duidelijk. Wel grappig om te zien dat Nederland en België er dus precies een andere conclusie uit trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens mag ook bij een smartphone het "gewone" berichtenverkeer (telefonie / sms) ook doorzocht worden, het overige dat op de telefoon aanwezig is niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod Goede toevoeging, ik zat me al af te vragen hoe dat zat, je zou anders in een bijzondere situatie terechtkomen als dat niet mocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mr. Tomaat. In de uitspraak werd ook duidelijk gesproken over ap's en andere moderne media, daaruit kan de conclusie getrokken worden dat de oude media (sms en gewone telefonie) er niet onder valt.