mag je onder de 18 een zakmes? Of hoe zit dat hier in Nederland eigenlijk????

Toegevoegd na 46 seconden:
mag je onder de 18 een zakmes? Of hoe zit dat hier in Nederland eigenlijk????
want ik ben 16 maar weet dus niet of dat mag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K

Het beste antwoord

Ja je mag een zakmes hebben.
Maar daar zijn wat voorwaarden aan verbonden.
1. Het mes mag uitgeklapt niet langer zijn dan 28cm.
2. Als het mes meer dan 1 snijkant heeft.

Over de leeftijd word niets gezegd. Behalve dan dat iemand onder 18 geen wapen bij zich mag dragen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen.

En het is verboden om iemand onder de 18 een verboden mes te geven.

Dus ja, je mag een zakmes hebben, maar laat het thuis als je naar de kroeg, feesten, wedstrijden en dat soort dingen gaat.

Kijk maar naar de wet wapens en munitie:
Algemene bepalingen: Artikel 2
Voorhanden hebben en dragen van wapens en munitie van de categorieën II, III en IV: Artikel 26 lid 5
Overdracht en verkrijging van wapen s en munitie van de categorieën II, III en IV: Artikel 31 lid 4.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is de vraag niet, volgens mij.
Die wetten zijn bedoeld voor volwassenen, dus voor 18 jaar en ouder.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De vraag is: mag je onder de 18 een zakmes? Of hoe zit dat hier in Nederland eigenlijk???? Het antwoord is dus ja :-) Want af een zakmes is op zich niet illegaal, en valt dus meestal niet onder de wapenwet. En over leeftijd word afgezien van de 2 eerder genoemde dingen niets gezegd. En sinds wanneer is de wet alleen voor volwassenen? :-O

Andere antwoorden (4)

Je mag nooit een mes bij je dragen, in geen enkel geval. Bekijk de Wikipedia pagina maar eens over de wet van wapens en munitie.

''Het bezit van een wapen van de lichtste categorie, bijvoorbeeld een sabel, is legaal voor burgers van 18 jaar en ouder. Het is verboden om met dit soort wapens over straat te lopen. Wat wel toegestaan wordt is het bijvoorbeeld ophangen van dergelijke wapens aan de muur.''

Je hebt vier categorieën en Categorie IV is daarvan de lichtste. Ook de wapens in deze categorie zijn verboden om te dragen.

Ook de Rijksoverheid kan je informeren over het verbod van de wapens. Ze schrijven: ''Sinds 1 mei 2012 zijn alle stiletto's, valmessen en vlindermessen verboden.'' Ik weet dan ook nog dat Sticks en Rico meededen met een promotie om je steekwapens in te leveren, want ''voorkomen is beter dan voorkomen,'' zo rapte ze.

Er zijn dus geen uitzonderingen.

Zelf betreur ik het feit dat je geen messen met je mag dragen. Pistolen snap ik nog, maar messen zou toch moeten kunnen voor eigen veiligheid. Ik heb veel documentaires gezien met mensen die nog altijd messen dragen, omdat de mensen om hun heen het ook doen. Ik weet dat dit geen plek is om je eigen mening te verkondigen, maar een zakmes van een middellengte zou toch moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joris: wat bij de drogist ligt is niet altijd (meestal niet) voor kinderen (onder 18). Het betreuren dat je geen mes mag hebben "voor je veiligheid" is een heel gevaarlijk standpunt. Daarom al die minnen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik niet heel erg. Ik heb mijn mening verkondigd en ik snap dat mensen er anders over denken en dat laten zien door middel van minnetjes. :)
Nee, dat mag niet.

Citaat:
Verder is het niet toegestaan voor personen jonger dan 18 jaar om een vast mes bij zich te hebben of aan een persoon jonger 18 jaar een vast mes te geven.
Trouwens: Ook boven de 18 jaar mag je vaste messen niet dragen of makkelijk kunnen pakken, je mag ze wel goed opgeborgen bijvoorbeeld in je rugzak bij je hebben.

Dus als jij een scout bent en/of een simpel opgevouwen zakmesje in je rugzak hebt, nodig om een appeltje te schillen (Letterlijk!!!)
dan geeft niemand daar wat om.

Hier is de regelgeving voor volwassenen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wapens-en-munitie/vraag-en-antwoord/zijn-stilettos-valmessen-en-vlindermessen-verboden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik snap die min niet:
Als je bij scouting bent, mag je onder de 18 een zakmes. Die mesjes die bij de drogist liggen zijn niet voor kinderen bedoelt, net als zo veel wat bij de drogist ligt,
niet voor kinderen is bedoeld.
het hangt af van de grote maar aangezien je onder de 18 bent mag het niet. Doordat je op die leeftijd nog elkaar aan het uitdagen bent en over het algemeen sneller vecht is het niet legaal nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me duidelijk + voor de bron
Je mag gewoon een mes op zak hebben. De soorten messen die je mag dragen zijn: swis army knives, folding knives(geen automatische) en multie tools. DIT GELD OOK ALS JE MINDERJARIG BENT. Er is geen reden voor mensen om zonaar bang te zijn als je een multie tool of een klein zakmestjes bij je hebt. Sommige mensen zijn gewoon wat schijtluizen en worden al bang als je onder de 18 al een botermes in je hand hebt PUNT.
Plaatje bij antwoord