Mag je tijdens het autorijden drinken?

Alcohol achter het stuur is verboden, maar als je nu bijvoorbeeld 1 blikje bier tijdens je rit drinkt, drink je niet teveel alcohol maar het mag niet. Mag je bijvoorbeeld wel een blikje Cola drinken tijdens het autorijden en waarom mag je dan geen biertje drinken, terwijl je daardoor de norm van alcohol en verkeer niet overschrijdt. Niet dat ik het zou willen doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar het antwoord. Alcohol tijdens het rijden wel/niet of mag je gewoon niets drinken tijdens het autorijden (net zoals telefoneren).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Je mag alles drinken wat je wilt achter het stuur, zolang je maar niet boven het wettelijke promillage uitkomt. Je kunt dus rustig met een blikje bier achter het stuur gaan zitten. Misschien wordt je aangehouden, maar zolang je de blaastest doorkomt, kunnen ze je er geen bekeuring voor geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drinken van alcohol wanneer je een auto bestuurt is zeker NIET toegestaan.
Het blikje bier in de hand is voldoende reden iemand te bekeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is pas nog op tv geweest en ter sprake hier op GV. Mag dus wel, ook al zullen ze niet staan te juichen.

Andere antwoorden (7)

Volgens mij mag dat. Helaas heeft het een negatief effect op je blaastest als je wordt aangehouden, je hebt het immers net op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag niets achter het stuur doen wat je aandacht afleid..
dus niet drinken, eten, boek lezen, bellen met mobiel in je hand, en nog even mag je zelfs niet meer roken achter het stuur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag ALLES doen achter het stuur van de auto wat je aandacht af zou kúnnen leiden,BEHALVE telefoneren.
AL het andere is niet bij wet geregeld en dus teogestaan.
Je kunt er geen bekeuring voor krijgen.
Hooguit een waarschuwing maar altijd zonder gevolgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het drinken van bier achter het stuur NIET toegestaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook niet lezen van automappen iets dergelijks..
ook niet gaan zitten lunchen..
je moet maar wegmisbruikers is gaan kijken, dan zie je hoeveel mensen er op de bon worden geslingerd voor deze dingen die ik opnoem..
daar hebben ze parkeer plaatsen langs de weg voor uit gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag best een broodje eten als je auto rijdt. Als je over de weg slingert is het een ander verhaal. Dat is vaak de oorzaak van het op de bon slingeren.
Ja dat mag.

Je bent misschien in de war met de situatie in Amerika?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je geen alcohol achter het stuur drinken, ook niet als je stil staat. Ik heb ze wel eens een bekeuring zien geven hiervoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook gevraagd waarvoor de bekeuring precies was. De politie kan je nl. niks maken als je promillage niet te hoog is.
ja hoor zolang er maar geen alcohol bevat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, natuurlijk mag je drinken, zeker met warm weer is het van levensbelang. Alleen bij alcoholische dranken moet je oppassen dat je onder de 0,5 promille blijft, bij beginners zelfs 0,2 promille.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag wel, zolang je maar niet uit een gsm drinkt.