kan ik bureau jeugdzorg aanklagen?

sinds eind 2011 heeft bureau jeugdzorg voogdij over mij.(omdat mijn moeder in september overleed en ik daardoor wees ben geworden) vanaf die tijd hebben ze mij alleen maar ellende, stress en gedoe bezorgd. Ik word over 2 maanden 18 en ben echt de dagen aan het aftellen. Dat het nog maar 2 maanden is is me enige hou vast. Maar er komt elke keer weer wat bij en gisteren was er weer een boel ellende wat bij mij echt de laatste druppel was. Ik word dan wel over 2 maanden 18 maar ik vind niet dat ik ( of iemand anders) zo behandeld moet worden. Ik ben niet de enige die zo een negatieve mening heeft over jeugdzorg en ik vind niet dat ze hier mee weg mogen komen. Maar ik heb geen idee wat ik kan doen tegen hun. misschien weten jullie dit of hebben jullie ervaring met bureau jeugdzorg. Ik weet gewoon niet meer wat ik er mee moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Antwoorden (3)

"Aanklagen" is altijd lastig, dat suggereert een procedure bij de rechtbank. Dan moet je dus aantonen dat er iets strafbaars is gebeurd, óf je moet aan kunnen tonen dat zij aansprakelijk zijn voor door jou geleden schade, en daarvoor compensatie eisen. Het probleem met dit soort dingen is dat instanties van alles verkeerd kunnen doen waarvan jij en ik en elk normaal denkend mens zou zeggen dat zoiets écht niet kan, maar dat dat nog niet wil zeggen dat de rechter er ook iets mee kan.

Maar een klacht indienen, dat kan zeker, en dat zou ik als ik jou was ok doen. Je kunt daarvoor hulp vragen van het het AKJ, het advies- en klachtenbureau jeugdzorg: http://www.akj.nl/. Dat is een landelijke, onafhankelijke organisatie voor klachten over alle instellingen voor Jeugdzorg. Zij ondersteunen en begeleiden, klachten indienen moet je doen bij de instelling zélf. Elke jeugdzorginstelling heeft een eigen interne klachtencommissie.

Mocht je na zo'n procedure nog altijd niet tevreden zijn, dan zou je inderdaad alsnog naar de rechter kunnen, of je kunt een klacht indienen bij de nationale ombudsman. Op de site van de Ombudsman staat ook een heel overzicht van wat je moet doen als je een klacht hebt over Jeugdzorg, daar kun je vast ook nog iets mee: http://www.deombudsman.nl/jeugd-en-onderwijs/stappenplannen/klacht-over-jeugdzorg . Daar wordt stap voor stap uitgelegd wat je moet doen als je een klacht hebt over Jeugdzorg, en wat de volgende stap is als een stap niet het gewenste resultaat oplevert.

En wat jij zegt in je reactie onder de vraag, dat Jeugdzorg er voor jou zou moeten zijn en je niet van de wal in de sloot zou moeten helpen, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Zij zouden ervoor moeten zorgen dat je er niet helemaal alleen voorstaat als je wees, en zo te horen hebben ze die taak niet goed vervuld. Daar heb ik eigenlijk geen woorden voor, want dat is gewoon heel erg. Wees worden is al erg genoeg, dan zou een voogd er juist voor moeten zorgen dat er in elk geval geen extra zorgen of stress ontstaan door alle praktische en financiele zaken. Ik ben blij voor je dat je bijna 18 bent. Sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn twee juridische wegen die je kan bewandelen.

Allereerst kan jij bezwaar aantekenen tegen besluiten die Bureau Jeugdzorg neemt. Jij bent belanghebbende bij de besluiten die zij nemen. Binnen zes weken kan er dan bezwaar aangetekend worden (tenzij bureau jeugdzorg door een uitspraak van een rechter aan het werk is). Jeugdzorg moet dan bepalen of zij de regels goed uitgevoerd hebben. Zij doen hierover een uitspraak. Als je het niet eens met bent de uitspraak dan kan je in beroep bij de bestuursrechter.

Toch wil ik opmerken dat de timing van kritiek belang is: de bezwaartermijn is definitief en te laat is te laat. Daarnaast is het bestuursrecht niet eenvoudig: het gaat erom of het besluit op de juiste manier tot stand gekomen is. Het gaat dus minder over de dagelijkse uitvoering.

De andere mogelijkheid is om een civielrechtelijke schadevergoeding te claimen. Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden. Allereerst moet er aantoonbare schade zijn die in beginsel te berekenen valt. Dat kan in dit soort gevallen materiële schade zijn, zoals spullen die kwijt geraakt zijn door vlugge verhuizingen. Maar het kan ook emotionele schade zijn, uitgedrukt in de kosten voor een psycholoog.
De schade moet vervolgens aantoonbaar het gevolg zijn van het handelen of nalaten van bureau jeugdzorg. Let wel: dit is geen eenvoudige opgave, zeker niet bij emotionele schade.

Zoals je ziet zijn er dus wel juridische mogelijkheden om je recht te halen, maar het is niet eenvoudig. Temeer omdat je nog twee maanden te gaan hebt en dan ben je van ze af. De meeste procedures lopen nou eenmaal langer. Desondanks kan het een goed idee om langs te gaan bij het juridisch loket. Zij kunnen je doorverwijzen naar een advocaat gespecialiseerd in bureau jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ALLES wat je afspreekt met ze op papier laten zetten door hun. gesprekken die je met ze hebt gevoerd: een samenvatting van vragen op papier.
zo min mogelijk telefoongesprekken voeren als dingen ook over de mail kunnen (heb je wat tastbaars)

als BJZ je bewindvoerder is, kan je ze aanklagen voor nalatigheid wat betreft de financien.
helpen ze je op basis van een minder dwingend karakter (ondersteunende taak) is het anders.

als er een rekening komt: scannen en naar ze toe mailen (en natuurlijk bij alles wat je doet verzonden mailtjes bewaren in een map waar alle mailtjes naar en van BJZ inhoren)

en ook al is het niet om het geld te doen en meer een principekwestie: extra kosten zijn onnodig en dan het geld had je ook zinvollere dingen kunnen doen.

het is al super zwaar om je moeder te verliezen, en helemaal op deze leeftijd.
onnodig geleuter kan je gewoon niet gebruiken want je hebt genoeg aan je hoofd.

september 2011 mag dan een eind terug klinken, maar emotioneel gezien zegt tijd geen hol.

BJZ doet enorm veel dingen, en idd gaan ook bij BJZ dingen mis. de goede dingen hoor je helaas niet vaak, terwijl hier toch veel meer ervaringen mee zijn dan met de klachten.

maar hier heb jij geen boodschap aan, ze moeten doen wat ze horen te doen, en anders hun fouten te herstellen daar waar mogelijk.

ik wens heel veel sterkte, ook met BJZ

Toegevoegd na 1 minuut:
er zijn meerdere manier om je klacht in te dienen.
zie bron voor meer info