Kan ik de eigen bijdrage GGZ opgeven als bijzondere bijstand?

Ik heb een onderzoek gehad bij een GGZ-instelling. Nu moet ik een eigen bijdrage van 200 euro betalen.

Kan ik dit vergoed krijgen via bijzondere bijstand, omdat ik het niet kan betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Bijzondere Bijstand wordt pas verleend als alle voorgaande voorzieningen uitgewerkt zijn.
Dus kosten waartegen je je kunt verzekeren worden niet vergoed (hier tenminste) Kosten die dus wel vergoed zouden worden via aanvullende verzekering, worden als u die verzekering niet hebt, niet vergoed.
Maar u kunt altijd een aanvraag indienen
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn er niet eens verzekeringen die de eigen bijdrage voor tweedelijns-GGZ vergoeden vanuit de aanvullende pakketten, of wel? Ik ken er een aantal die de eigen bijdrage voor eerstelijns behandelingen vergoeden uit een aanvullend pakket, maar ben ze niet tegen gekomen die de 200 euro voor tweedelijns behandeling vergoeden. Zijn die er wel, en weet jij welke dat zijn? Ik heb er namelijk vorig jaar flink naar gezocht voor een vriendin van me, maar het helaas niet kunnen vinden.
anneliez
11 jaar geleden
Nee denk ook niet dat die er zijn, ik schreef het alleen maar als voorbeeld wat eventueel vergoed wordt. Maar proberen kan altijd, stel er alleen niet teveel hoop op

Andere antwoorden (2)

Een aantal gemeentes heeft het zelfs al begroot, zie bijvoorbeeld dit bericht uit mei dit jaar:
"Amsterdam, Eindhoven en Utrecht nemen in ieder geval dit jaar de eigen bijdrage voor GGZ-cliënten met een minimuminkomen voor hun rekening. (..) ‘Als we dat niet zouden doen, zijn de maatschappelijke kosten straks veel hoger’, aldus de woordvoerder van wethouder Lenie Scholten (Groen- Links, armoede en welzijn). Daarnaast wil Eindhoven net als Amsterdam niet dat de gezondheid van deze groep kwetsbare burgers door de invoering van een eigen bijdrage in het geding komt. " (zie bron)

Maar gemeentes mogen - zoals je waarschijnlijk zult weten - zelf bepalen hoe zij de regeling van de bijzondere bijstand precies invullen. Het hangt dus af van de gemeente waar je woont, van het draagkrachtonderzoek en eventueel van de ingeschatte noodzaak van de behandeling: in bepaalde gevallen kan de gemeente een onafhankelijk arts inschakelen om te onderzoeken of een behandeling noodzakelijk is, en of er geen alternatieven zijn die wél vergoed worden - al verwacht ik eigenlijk niet dat ze dit snel zullen doen bij de eigen bijdrage voor tweedelijns GGZ. Je kunt dus gewoon een aanvraag doen, en de sociale dienst zal de aanvraag dan beoordelen. Van een aantal gemeentes is dus bekend dat ze het min of meer standaard doen, bij andere zou het kunnen dat ze het niet doen, of bijvoorbeeld uitsluitend als lening toekennen. Je zou vantevoren de regels met betrekking tot de eigen bijdrage GGZ bij jouw gemeentelijke sociale dienst kunnen navragen. Maar je kunt natuurlijk ook direct een aanvraag doen, dan krijg je ook vanzelf je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de gemeente.
In veel gemeentes is de regel wie ontheffing heeft voor gemeentelijke heffingen ,huurtoeslag e.d. in aanmerking komt voor vergoeding van onvoorziene kosten.