kun je in het teken van veiligheid nog rekening houden met privacy schending?

vimger afdrukken op het paspoort, telefoon gespreken die worden afgeluisterd, enz
waar is mijn recht van privacy tegenwoordig nog?
is het onmogelijk om die rechten van privacy te behouden zodra het om veiligheid gaat?
hoe regelt de wet deze 2 punten met betrekking tot elkaar, welke weegt zwaarder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Goe dik zal proberen mij mening achterwege te houden, maar dat wordt lastig. De wet van privacy wordt geschonden in de naam van veiligheid, maar was het vroeger zoveel onveiliger op straat. je creeert een schijnveiligheid, omdat zelfs als je alles weet je mensen niet allemaal tegelijkertijd kunt beschermen. In Duitsland zijn meer zaken opgelost betreffene criminaliteit toen ze weer hadden afgeschaft om alle gegevens op te slaan dan toen ze alles opsloegen wat er over tel en internet gesporken werd. Nederland en Amerika zijn de enigste twee landen waarin dit in grote mate gebeurt. Op dit moment is er een rechtzaak gaande bij het Europees gerechtshof waarin Nederland het voorelkaar probeert te krijgen om deze regeling van het oplsaan van al onze gegevens en comunicatie blijvend te krijgen. Maar van de bewijzen die ze meenamen om hun gelijk als staat te krijgen is de helft van voor de invoering. Ten tweede mag men deze gegevens officiueel alleen aanspreken bij ernstige misdrijven en toch wordt het te pas en te onpas gebruikt, zelfs als mensen opgepakt worden voor winkeldiefstal wordt soms hun hele comunicatie verkeer nagegaan. Dat vergroot op geen enkele manier de veiligheid, maar eerder de privacy schending. persoonlijk vindt ik het heel ernstig dat ik en alles wat ik doe eigendom is van de Nederlandse staat onder het mom van veiligheid. Wat een onzin..alsof je 16 miljoen mensen moet volgen omdat er twee zijn die het verpesten...ach kom. De pedofielen kunnen ze er niet eens beter door pakken, wat is het nut dan anders dan kijken of ik wel doe wat zij willen.

op een vraag van mij kreeg ik laatst dit filmpje als antwoord..vond hem erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kabinet (de overheid) heeft altijd de neiging om zich in te dekken tegen verwijten achteraf en verder werkt macht verslavend, bovendien geven allerlei maatregelen de burger vaak een (vals) gevoel van veiligheid.
Wij hebben een volksvertegenwoordiging die ons kan beschermen tegen wildgroei van veiligheidsmaatregelen, maar omdat de meeste burgers zeggen dat zij niets te verbergen hebben wordt de kamer niet gemotiveerd om in actie te komen. Kamerleden komen liefst in actie als ze daarmee scoren (zetels winnen) en dus gebeurt er niets.
Al die mensen die het liefst vandaag nog per referendum van alles en nog wat zouden willen beslissen begrijpen niet hoe gevaarlijk het kan zijn als teveel gegevens bij de overheid voor het oprapen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig lijkt het er inderdaad op dat privacy ruimte moet gaan maken voor veiligheid. Hierdoor ontstaat er een spanning tussen de veiligheid en de privacy.

De Nederlandse burger roept hard om extra veiligheid, bijvoorbeeld na zo'n afschuwelijke zedenzaak in Amsterdam, maar tegelijkertijd wil men dat de privacy niet te erg aangetast wordt.

Er wordt van de overheid dus verwacht om de burger zo veilig mogelijk te kunnen laten leven, terwijl men het er niet mee eens is dat de privacy aangetast zal raken.

Om dit op te lossen, zal er door de overheid een afweging gemaakt moeten worden. Dit heeft tot gevolg dat er een stukje veiligheid ingeleverd dient te worden ten bate van de privacy (en omgekeerd).

In de wet wordt dit vaak uitgewerkt op een manier dat slechts bepaalde instanties bepaalde bevoegdheden mag uitoefenen. Zo mag bijvoorbeeld een willekeurige politieagent geen telefoongesprekken afluisteren, dit is in beginsel enkel voorbehouden aan de officier van justitie.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.