Hondenpoep opruim plicht. Staat hier een tijd voor?

Stel je laat je hond uit, hij doet iets waar het niet mag. Stadswacht/politie spreekt je aan op het feit dat er een opruimplicht is. Kun je stellen, ja ik ga naar huis en haal een zakje. Want in het artikel staat niet dat je het binnen een x aantal minuten moet opruimen. Kom je hiermee weg?

Toegevoegd na 10 minuten:
Artikel 2.4.10a Opruimplicht hondenuitwerpselen
1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht de uitwerpselen van de hond onverwijld op te ruimen.
2. Het college kan plaatsen aanwijzen waar de uitwerpselen van die hond niet hoeven worden opgeruimd.
3. Het college kan ontheffing verlenen van de in het eerste lid gestelde verplichting.
4. De in het eerste lid gestelde verplichting geldt niet voor degene die zich vanwege zijn handicap laat begeleiden door een geleidehond die aantoonbaar als zodanig gekwalificeerd is, of degene die aantoonbaar gekwalificeerd is voor het opleiden van de hond tot geleidehond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Leuk bedacht maar als jij met een hond op stap gaat weet je dat hij/zij kan gaan poepen, schepje of zakje mee dus. Ik vind honden prima, maar ruim het dan ook even op, dat zijn gewoon van die dingen die zo horen: als je vuurwerk afsteekt, ruim je het's nachts of de volgende morgen op, als er iemand valt, dan help je hem/haar overeind, als er iemand met een kinderwagen/rollator aankomt hou je de deur even open, en als je hond poept ruim je het op. Al ie het in huis doet laat je het toch ook niet uren liggen?

Toegevoegd na 5 minuten:
En aangezien: on·ver·wijld bn, bw zonder uitstel is, moet je het dus direkt doen, en niet eerst naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, want wie zegt dat je terugkomt? Je hoort voorbereid op pad te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat het om, binnen welk kader plaats je de wet? Want het staat niet omschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de wettekst moeten zien, maar ik zou denken dat je de zaak moet opruimen voordat je je van die plek verwijderd hebt. De politie mag er soepel mee omgaan en je extra tijd gunnen, maar dat hoeft niet. Net als bij de identificatieplicht. Dan kun je ook niet zeggen dat je even naar huis moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 2.4.10a Opruimplicht hondenuitwerpselen
1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht de uitwerpselen van de hond onverwijld op te ruimen.
2. Het college kan plaatsen aanwijzen waar de uitwerpselen van die hond niet hoeven worden opgeruimd.
3. Het college kan ontheffing verlenen van de in het eerste lid gestelde verplichting.
4. De in het eerste lid gestelde verplichting geldt niet voor degene die zich vanwege zijn handicap laat begeleiden door een geleidehond die aantoonbaar als zodanig gekwalificeerd is, of degene die aantoonbaar gekwalificeerd is voor het opleiden van de hond tot geleidehond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het al: het staat "onverwijld". Dat betekent "direct", dus voordat je andere activiteiten ontplooit (zoals naar huis gaan). Overigens kan er in de APV van jouw gemeente staan dat je bij het uitlaten van een hond *altijd* opruimspullen bij je moet hebben. Zorg dus maar dat je ze standaard bij je hebt.
In onze buurt krijg je al een boete als je geen opruimspullen bij je heb... ze controleren erg streng.

Wat jouw vraag betreft: ik denk het wel, als je maar terugkomt om het op te ruimen. Mij dunkt vragen ze wel naar je adresgegevens, stel dat je niet terugkomt.
Denk niet dat je het een half uur moet laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent volgens mij verplicht om een schepje of zakje bij je te dragen als je de hond uitlaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 2.4.10a Opruimplicht hondenuitwerpselen
1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht de uitwerpselen van de hond onverwijld op te ruimen.
2. Het college kan plaatsen aanwijzen waar de uitwerpselen van die hond niet hoeven worden opgeruimd.
3. Het college kan ontheffing verlenen van de in het eerste lid gestelde verplichting.
4. De in het eerste lid gestelde verplichting geldt niet voor degene die zich vanwege zijn handicap laat begeleiden door een geleidehond die aantoonbaar als zodanig gekwalificeerd is, of degene die aantoonbaar gekwalificeerd is voor het opleiden van de hond tot geleidehond. Euhm waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat inderdaad niet dat je een schepje oid bij je moet hebben of hoe je het moet opruimen, maar wel dat het ONVERWIJLD opgeruimd dient te worden... als doe je het met je blote handen en stop je het in je jas...
Het verschilt van gemeente tot gemeente welke regels ze hanteren en hoe streng ze hierin zijn.
Het beste kan je bij je eigen gemeente dienst even vragen wat de regels zijn als je dit niet weet.
Maar als er een opruimplicht is, dan is die ook wel per direct. Net als de anderen zeiden, wie zegt dat je terug komt? De pliessie, als ze je betrappen, gaat niet bij je drol posten tot je hem weggehaald hebt lijkt me ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens Van Dale: on·ver·wijld bn, bw zonder uitstel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
++!
Er staat duidelijk onverwijld, dat betekent onmiddelijk.

Eerst naar huis gaan om iets op te halen is dus niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort de drol binnen 1 minuut 43 seconden, en 82 honderdste opgeruimd te hebben...

Toegevoegd na 27 seconden:
Dan is tie tenminste nog lekker warm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beste een zakje aan je hond bevestigen zodat ie meteen de poep opvangt dan is onverwijld ook geen discussie meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja had een constructie bedacht en ben ermee naar het beste idee geweest....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja was geweldig