Discotheek weigerde jas terug te geven uit garderobe. Mag dit?

Gisteren ben ik uit geweest naar een discotheek. Hier heb ik mijn jas laten ophangen, waarvoor €1,- werd betaalt.

Toen ik weg ging ben ik vergeten om mijn jas op te halen. De dienstdoende beveiliger verwees mij naar het management. Zij hebben mij per telefoon laten weten dat jassen die niet worden opgehaald niet meer teruggeven worden.

Is hier sprake van verduistering en mogen ze dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang jij moet betalen..mogen ze dat niet doen. Zelfs niet als jij je kaartje bent kwijt geraakt.
anneliez
11 jaar geleden
raar gebruik, was je darvan tevoren in kennis gesteld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een foto waar je met je jas op staat? Politie erbij halen en terug vorderen. Hoop dat je een bonnetje hebt gehad.

Het beste antwoord

Hier is het artikel uit het Burgelijk wetboek, waarin duidelijk staat dat jij je jas kunt terugeisen, en wel in dezelfde staat als hij was toen jij hem bij de garderobe in bewaring gaf:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%207/605.html

Hier staat dus inderdaad ook dat een kantonrechterkan bepalen of van deze regel wordt afgeweken. Maar zoals iemand anders hier al zei: er is jurispudentie; een zaak waarin de rechter bepaalde dat de jas wel terug moest.

Ik zou deze disco eens op dit artikel wijzen, en ze vertellen dat je er een zaak van zult maken als ze de jas niet teruggeven.

Dat ze zelf een bordje plaatsen over je eigen verantwoording zegt niets. Als een eigen regel tegen de wettelijke bepaling ingaat, dan is die eigen regel niet rechtsgeldig.

Succes;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een soortgelijke situatie heeft een kantonrechter uitspraak gedaan.¹ Een consument heeft tegen betaling van één gulden zijn jas ter waarde van 1099 gulden afgegeven ter bewaring bij de garderobe van de in deze procedure gedaagde partij. Aan het einde van de avond blijkt de jas te zijn vermist. De consument stelt de gedaagde aansprakelijk op grond van de bewaarnemingsovereenkomst en vordert schadevergoeding ter waarde van de verdwenen jas op grond van wanprestatie: de gedaagde is zijn verplichtingen uit hoofde van de bewaarnemingsovereenkomst niet naar behoren nagekomen. Maar de gedaagde beroept zich op een exoneratiebeding, weergegeven op het bordje bij de garderobe: “De directie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal en/of zoekraken van kledingstukken e.d.”.
De rechter oordeelde dat een dergelijk bordje gedaagde niet kan vrijwaren. In een bewaakte garderobe dienen afgegeven kledingstukken te worden bewaakt en teruggegeven. De bewaarnemer moet maatregelen nemen tegen diefstal en verlies. Kan hij een kledingstuk niet teruggeven, dan is hij aansprakelijk voor de schade. Een voorwaarde die deze aansprakelijkheid uitsluit is daarom niet geldig.

Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat een beroep op bordjes die de aansprakelijkheid uitsluiten in een bewaakte garderobe, onredelijk bezwarend is. Het feit dat u het bordje bij de garderobe had gezien, wil niet automatisch zeggen dat de caféhouder hierdoor niet aansprakelijk is voor het zoekraken van uw leren jas. In bovenstaande situatie kunt u dus met succes de caféhouder aansprakelijk stellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verduistering. Probeer nog eens te praten en ga dan naar de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk moeten ze jouw jas teruggeven. Je zal het wel zelf moeten ophalen. Als het goed is heb je een nummertje gekregen (of zoiets). Zeker omdat het gister pas is gebeurd hebben ze geen enkele reden om de jas niet terug te geven.
Doen ze het niet: aangifte doen!