Moeten via Post NL verzonden brieven enz. worden voorzien van een stempel met daarop de verzenddatum, die bovendien duidelijk leesbaar is?

Ik leeg niet iedere dag mijn brievenbus. Er zat een brief in een envelop, die via Post NL was verzonden, in mijn brievenbus. Ik wilde weten, wanneer die brief was verzonden. Ik keek op de verzendstempel, maar ik kon nergens daarop een verzenddatum vinden. Mag dat zomaar? En hoe zit het met officiële poststukken met een fatale termijn? Die moeten toch ook worden gestempeld door Post NL met een (leesbare) verzenddatum?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
corzijlstra
9 jaar geleden
Is er niemand ie hier een antwoord op weet?

Antwoorden (1)

Bij overheidsinstanties wordt over het algemeen een poststuk bij het printen van een datum voorzien en overgedragen aan de postkamer. Als er op het moment van printen van het poststuk onduidelijkheid bestaat over de vraag of het direct kan worden verzonden, wordt geen datum in het stuk opgenomen en wordt een datumstempel gebruikt op de dag van daadwerkelijke verzending. Het kan wel eens gebeuren dat een poststuk bij het printen al van een datum is voorzien en toch niet dezelfde dag verzonden wordt. In die situatie wordt het poststuk ófwel opnieuw geprint met de juiste datum, ófwel middels een datumstempel voorzien van de verzenddatum.
Overheidsinstanties kunnen hierdoor nagaan wanneer een brief is verzonden.
U weet zelf wanneer u voor het laatst de brievenbus hebt geleegd. In de tussenliggende periode, of iets ervoor, is de brief gepost, aangezien meestal een brief binnen 24uur wordt bezorgd. (op dinsdag t/m zaterdag).
Bij het CJIB en ook de belastingdienst worden de enveloppes niet afgestempeld. Zij sturen meestal de stukken met een briefdatum die een paar dagen vooruit ligt. Op het moment van bezorging moet de datum nog komen, als u tenminste op tijd uw brievenbus leegt. Maar die verantwoording ligt bij uzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en wat is nu het antwoord op de vraag? Dus moeten.....?
corzijlstra
9 jaar geleden
Moet Post NL de brieven e.d. voorzien van een datumstempel van verzending, die bovendien duidelijk leesbaar is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies dat was de vraag en ik zie geen antwoord.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het CJIB en ook de belastingdienst worden enveloppen niet afgestempeld, omdat het dus niet moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overheidsinstanties kunnen zelf nagaan wanneer de brief is gepost omdat de datum van verzending inde brief is geprint.
Er hoeft dus geen datumstempel op de enveloppe.